Księgowanie faktur i paragonów (delegacja K i Z)

W tym dziale znajdują się posty z zakresu modułów finansowych systemu SAP...
ODPOWIEDZ
Mat_CAT
Posty: 5
Rejestracja: pn mar 05, 2012 9:39 am
Has thanked: 4 times

Księgowanie faktur i paragonów (delegacja K i Z)

Post autor: Mat_CAT »

Witam,

jestem nowym użytkownikiem i zadam pytanie z działki, którą nie zajmuje się bezpośrednio, ale niestety pośrednio mnie dotyczy. Nie byłem w stanie znaleźć nigdzie odpowiedzi na to na innych forach (może temat nie był poruszany albo moje zdolności wyszukiwania są mizerne), a o interpretację do US to nie chcę pisać.

Sprawa dotyczy rozliczania faktur i paragonów z delegacji krajowych i służbowych. Zaznaczam na początku, że nie jest to zupełnie moja działka, ale niestety nie jestem w stanie uzyskać nigdzie swoimi sposobami precyzyjnych informacji i wytycznych, również kanałami księgowo-finansowymi.

Założmy, że pracownik wraca z delegacji i dla uproszczonego założenia przedstawia tylko dwa dowody księgowe. Fakturę za paliwo oraz paragon za jedzenie w restauracji. Z tego co się dowiedziałem i mi powiedziano, aby wszystko było w zgodzie z ustawą o rachunkowości, VAT i innymi to każdy z tych dostawców musiałby zostać zdefiniowany osobno i faktura zaksięgowana na każdego z tych dostawców. Tak wygląda oficjalna wersja. Nieoficjalna jest taka, że mamy jednego dostawcę, gdzie wszelkiego rodzaju dowody księgowe z delegacji krajowych i zagranicznych są księgowane na tego samego dostawcę.

Przechodzimy na system SAP, gdzie definiowanie dostawców będzie strasznie utrudnione z pewnych względów (nie wnikajmy jakich) i jeśli chcielibyśmy pozostać przy obecnym systemie (jeden dostawca - wszystko na niego księgowane) to pomijąc oczywisty fakt przy kontroli krzyżowej ze strony UKS jest to bardzo wygodne. Jednakże chcielibyśmy być "align with law" i chciałbym się dowiedzieć cyz istnieje możliwość księgowania faktur i innych bez konieczności definiowania dostawców systemowo? Np. jakoś w księdze głównej (teraz mogę wypisywać dla kogoś z księgowości oczywiste głupoty, ale po prostu nie wiem i liczę na dużą dozę wyrozumiałości).

Mam nadzieję, że opisałem sytuację dosyć precyzyjnie. Jeśli nie to z góry przepraszam, ale nie siedzę w tych kwestiach, a zależy mi na jak najszybszym rozwiązaniu problemu.

Z góry dziękuję za pomoc,

Mateusz
aga2302
Posty: 47
Rejestracja: pn sie 17, 2009 2:08 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Księgowanie faktur i paragonów (delegacja K i Z)

Post autor: aga2302 »

Witam,

najprościej:
jesli mamy faktury od których mamy możliwośc odliczenia VAT to księgujemy normalnie jak każdą fakturę(czyli przez kontrahenta).
Jeśli mamy paragony za hotel, restaurację, paliwo itp od których nie możemy odliczyc Vat, nie tworzymy kontrahenta tylko transakcją, którą księgujemy delegację od razu wrzucamy w koszty\
tzn ja używam F-51 (transakcja która wydaje sie na początku skomplikowana, to jednak można zaksięgowac nią prawie wszystko)

a więc tak po kolei:
najpierw księgujemy fakturę jeśli odliczamy od którejś VAT
później nalezy za pomoca F-51:
50 konto pracownika utworzone w ksiedze głównej
40 koszty z paragonów (bez Vat), diety itp
28 numer dostawcy z faktury (połaczenie z dostawcą z zaksięgowanej faktury z której odliczamy vat)

pozdrawiam
Aga
RKISIEL
Posty: 583
Rejestracja: pn lut 14, 2011 9:10 pm
Has thanked: 422 times
Been thanked: 263 times

Re: Księgowanie faktur i paragonów (delegacja K i Z)

Post autor: RKISIEL »

Witam,
W SAP istnieje możliwość definiowania tzw. dostawcy jednorazowego. Działanie jest następujące:
1. Tworzysz grupę kont z zaznaczonym CPD (one-time accounts.)
2. Statusy pól dla grupy min. - tylko nazwa, język i w sterowaniu oznacz "Konto zbiorcze" jako wymagane.
3. Przypisujesz do ww. grupy zakres numerów - zew. nadawanie numerów. np. A-ZZZZZZZZZ.
4. Tworzysz jednego dostawcę podając Nazwę, kraj i konto zbiorcze.
5. Rejestrując dokument zakupu i podając numer kontrahenta jednorazowego system otwiera ekran do wprowadzenia danych teleadresowych, NIP etc. kontrahenta. Informacje te zapisane są w tabeli BSEC - Segment dokumentu danych konta jednorazowego i związane są tylko z dokumentem księgowym czyli nie tworzysz danych nowego dostawcy w tabelach LF* .
W rejestrze VAT (RFIDPL06) informacje związane z dokumentem dla dostawcy jednorazowego raportowane są poprawnie. Jedynym minusem jest raportowanie sald/obrotów wg. numeru kontrahenta.
Pozdrawiam
Rafał Kisiel
ODPOWIEDZ