Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

A tu dla odmiany podyskutować możesz na tematy logistyczne SAP. Jeśli pojawią się jakieś pytania, nie zwlekaj, zadaj je natychmiast.
mikas
Posty: 360
Rejestracja: pn mar 14, 2016 1:55 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 24 times

Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: mikas »

Cześć

Mam pytanie w kwestii wielkości tablic SAP-owych. Chodzi o MARC, MARD, MARA, LIKP, MSEG, itp. Dotyczące głównie masterdaty i kwestii materiałowo-magazynowych. W tych tablicach SE16N pokazuje mi np. 146 mln (tak milionów) wpisów. Z drugiej strony czytałem, ze SAP zaleca by w tabelach nie było więcej niż 99999 wpisów. Jak to się ma do siebie ? Gdzie jest 100 tyś a gdzie 146 mln ?
Jak jest np. u Was ? Macie też takie ilości ?
U nas jest specyfika retaila i są tworzone tysiące indeksów (unikalnych) rocznie. Każdy jest przypisywany do osobnego składu sklepu, co daje sporą ilosć odchyleń np. w MARC.
A problem zaczyna być, bo w części transakcji magazynowych zaczynamy mieć błędy czy wydajności czy błędnego np. rozdzielania towarów na dostawy.
Takie ilości mogą mieć wpływ ? Czy rozwiązaniem byłaby np. archiwizacja ?

Dzięki z góry za wasze odpowiedzi, pozdrawiam, Michał
dominik.tylczynski
Posty: 8328
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1916 times
Been thanked: 1474 times
Kontakt:

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: dominik.tylczynski »

Cześć moim zdaniem dobrą praktyką jest trzymanie w bazie tylko tych danych, które są naprawdę potrzebne. Tutaj nie można powiedzieć, że 100k rekordów jest ok, a 100M już nie. To wszystko zależy od wielkości firmy, rodzaju działalności, branży itd. - słowem od uwarunkowań biznesowych. To jest naturalne, że w retail tworzy się b. dużo indeksów, które mają krótki czas życia. Dobrze zatem byłoby wdrożyć efektywną procedurę archiwizacji danych i wykonywać ją regularnie. Przy uruchamianiu archiwizacji największym wyzwaniem jest uzgodnienie z biznesem czasu retencji poszczególnych dokumentów w systemie. Moim zdaniem archiwizacja nie jest tematem technicznym czy informatycznym, jest przede wszystkim tematem biznesowym i powinna być integralną częścią wdrożenia (najczęściej niestety nie jest), a archiwizowanie i skasowanie z bazy powinno być ostatnim etapem cyklu życia każdego dokumentu w systemie.

Tak naprawdę tylko moc współczesnych baz danych pozwala nam na ignorowanie tematu archiwizacji i trzymanie w systemie wszelkich dokumentów, od samego początku wdrożenia.
wojtas7
Posty: 1058
Rejestracja: pt mar 14, 2008 12:51 pm
Has thanked: 71 times
Been thanked: 313 times

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: wojtas7 »

To chwalimy się ;-)

MARC 2.204.704
MARD 2.742.824
MARA 900.399
LIKP 20.870.210
MSEG 46.156.754

w sumie tych proporcji bym się spodziewał :-) i stosunkowo nie mamy dużego asortymentu ale raczej non stop to samo w dużych ilościach produkcja i handel.
dominik.tylczynski
Posty: 8328
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1916 times
Been thanked: 1474 times
Kontakt:

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: dominik.tylczynski »

Od jak dawna używacie SAP, tj. jakie są najstarsze dokumenty materiałowe?
Robiliście już archiwizację?
wojtas7
Posty: 1058
Rejestracja: pt mar 14, 2008 12:51 pm
Has thanked: 71 times
Been thanked: 313 times

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: wojtas7 »

Go live w de 2015, potem rollouty na kilkanaście fabryk. Przymierzany się powoli.
mgabryel
Posty: 406
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 35 times
Been thanked: 229 times

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: mgabryel »

Z przerostem bazy danych jest trochę jak ze strychem / garażem w niejednym domu :-) Odkładamy niepotrzebne rzeczy dopóki jest miejsce. Z czasem jak potrzebujemy coś znaleźć to poszukiwanie zajmuje coraz więcej czasu i powoli zaczynamy się irytować. Sprzątać zaczynamy jak już mamy wyraźny problem z przemieszczaniem się między stertą niepotrzebnych nikomu rzeczy.

Z moich obserwacji:
1) przerost tabel powoduje wolniejsze działanie niektórych programów. Najszybciej można to zaobserwować w zetowych programach. Źle napisane zapytania do BD z czasem działają coraz wolniej, mogą nawet przestać działać kończąc się time outem. Przy okazji absorbują znaczną część ograniczonych procesów roboczych wpływając na ogólną wydajność systemu.

2) Dane zajmują miejsce na dysku. Miejsce na dysku to dodatkowy koszt dla firmy, zwłaszcza jeśli utrzymanie serwerów zlecamy zewnętrznej firmie.

3) Dane nie zawsze trzeba archiwizować, czasem można je po prostu trwale usunąć z systemu.
Przykład tabele od idoc, których to danych raczej nikt nie będzie analizował klika lat wstecz. W firmach, które wymieniają dużo komunikatów idoc (np. ponad 100 tys. dziennie) te tabele zajmują sporo miejsca.
Można to zrobić zgodnie z notą 1574016 - Deleting idocs with WE11/ RSETESTD.

4) Szybki zbiorczy przegląd, które tabele zajmują najwięcej przestrzeni dyskowej można przeprowadzić w transakcji DB02.

I na koniec, jeśli ktoś nabrał ochoty na wiosenne porządki
SAP database growth control: technical cleanup
wojtas7
Posty: 1058
Rejestracja: pt mar 14, 2008 12:51 pm
Has thanked: 71 times
Been thanked: 313 times

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: wojtas7 »

My będziemy migrować na system Hana więc przy okazji migracji danych będą przenoszone tylko potrzebne dane (minimum do służb skarbowych, pozostałe typu IDoc czy SLG1 pewnie przepadną).
mikas
Posty: 360
Rejestracja: pn mar 14, 2016 1:55 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 24 times

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: mikas »

wojtas7 pisze: wt lut 04, 2020 3:52 pm To chwalimy się ;-)

MARC 2.204.704
MARD 2.742.824
MARA 900.399
LIKP 20.870.210
MSEG 46.156.754
Potrzymaj mi piwo ...
MARC 146.562.810
MARD 139.762.502
MARA 568.736
LIKP 1.652.458
MSEG 178.380.496

Czyli coś musimy z tym zrobić ...

pozdrawiam, Michał
dominik.tylczynski
Posty: 8328
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1916 times
Been thanked: 1474 times
Kontakt:

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: dominik.tylczynski »

wojtas7 pisze: śr lut 05, 2020 7:09 am My będziemy migrować na system Hana więc przy okazji migracji danych będą przenoszone tylko potrzebne dane (minimum do służb skarbowych, pozostałe typu IDoc czy SLG1 pewnie przepadną).
Zrobiłbym porządną archiwizację przed migracją do S/4HANA - na pewno mniejsza baza danych ułatwi taką migrację.

Również nie musisz zostawiać w bazie danych dokumentów, których przechowywanie jest prawnie wymagane. Większość standardowych transakcji SAP potrafi czytać dokumenty nie tylko z bazy, ale również z plików archiwalnych.
dominik.tylczynski
Posty: 8328
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1916 times
Been thanked: 1474 times
Kontakt:

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: dominik.tylczynski »

mikas pisze: śr lut 05, 2020 8:40 am
wojtas7 pisze: wt lut 04, 2020 3:52 pm To chwalimy się ;-)

MARC 2.204.704
MARD 2.742.824
MARA 900.399
LIKP 20.870.210
MSEG 46.156.754
Potrzymaj mi piwo ...
MARC 146.562.810
MARD 139.762.502
MARA 568.736
LIKP 1.652.458
MSEG 178.380.496

Czyli coś musimy z tym zrobić ...

pozdrawiam, Michał
Popatrz jeszcze na tablice dot. dokumentów WM - tutaj zwykle jest mnóstwo rekordów, w większości niepotrzebnych oraz np. na IDoc'i. Z Twoich wcześniejszych postów wynika, że intensywnie korzystasz z różnych interfejsów. Te obiekty można szybko i bez bólu zarchiwizować.
mikas
Posty: 360
Rejestracja: pn mar 14, 2016 1:55 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 24 times

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: mikas »

dominik.tylczynski pisze: śr lut 05, 2020 8:44 am Popatrz jeszcze na tablice dot. dokumentów WM - tutaj zwykle jest mnóstwo rekordów, w większości niepotrzebnych oraz np. na IDoc'i. Z Twoich wcześniejszych postów wynika, że intensywnie korzystasz z różnych interfejsów. Te obiekty można szybko i bez bólu zarchiwizować.
Tak, masz rację. Wszelkich IDoców też są już pewnie miliony ... No, musimy do tego intensywnie podejść ...

pozdrawiam, Michał
dominik.tylczynski
Posty: 8328
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1916 times
Been thanked: 1474 times
Kontakt:

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: dominik.tylczynski »

mikas pisze: śr lut 05, 2020 8:48 am Tak, masz rację. Wszelkich IDoców też są już pewnie miliony ... No, musimy do tego intensywnie podejść ...

pozdrawiam, Michał
W sumie to normalna sprawa - najpierw uruchamiamy system i się cieszymy, że działa. Potem pakujemy do niego mnóstwo danych i zaczynamy się martwić, że działa jakby wolniej. Wtedy przychodzi myśl o archiwizacji.
wojtas7
Posty: 1058
Rejestracja: pt mar 14, 2008 12:51 pm
Has thanked: 71 times
Been thanked: 313 times

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: wojtas7 »

dominik.tylczynski pisze: śr lut 05, 2020 8:42 am Również nie musisz zostawiać w bazie danych dokumentów, których przechowywanie jest prawnie wymagane. Większość standardowych transakcji SAP potrafi czytać dokumenty nie tylko z bazy, ale również z plików archiwalnych.
tak widziałem już screeny z transakcji rozszerzone o soft kupiony do archiwizacji - na przykład w VA03 pojawia się radio button czy wyświetlić dokumenty z bazy czy z archiwum i wszystko działa dokładnie tak samo - tyle że pewnie z archiwum wolniej będą dane pobierane.
wojtas7
Posty: 1058
Rejestracja: pt mar 14, 2008 12:51 pm
Has thanked: 71 times
Been thanked: 313 times

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: wojtas7 »

dominik.tylczynski pisze: śr lut 05, 2020 8:44 am Popatrz jeszcze na tablice dot. dokumentów WM - tutaj zwykle jest mnóstwo rekordów, w większości niepotrzebnych oraz np. na IDoc'i. Z Twoich wcześniejszych postów wynika, że intensywnie korzystasz z różnych interfejsów. Te obiekty można szybko i bez bólu zarchiwizować.
Obstawiam że w EWM, którą mamy już w trzech magazynach, ilość danych będzie dużo bardziej przytłaczająca. Wydanie kilku pojemników do jednego zlecenia produkcyjnego to jest kilka tysięcy zadań magazynowych :-)
mikas
Posty: 360
Rejestracja: pn mar 14, 2016 1:55 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 24 times

Re: Ilości danych w tabelach - dobre praktyki SAP

Post autor: mikas »

wojtas7 pisze:
tak widziałem już screeny z transakcji rozszerzone o soft kupiony do archiwizacji - na przykład w VA03 pojawia się radio button czy wyświetlić dokumenty z bazy czy z archiwum i wszystko działa dokładnie tak samo - tyle że pewnie z archiwum wolniej będą dane pobierane.
Też już patrzyłem, są transakcje do archiwizacji w standardzie ... Czy one są ok ? Bo znów "soft" to mi brzmi jak kolejna kasa ... :(
A ta archiwizacja przeprowadzona "standardowo" nie daje takiej opcji ? Jak jest realizowany dostęp do dokumentów z archiwum ?

pozdrawiam, Michał
ODPOWIEDZ