PGI vs Numery Seryjne

A tu dla odmiany podyskutować możesz na tematy logistyczne SAP. Jeśli pojawią się jakieś pytania, nie zwlekaj, zadaj je natychmiast.
Wenega
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 19, 2020 1:04 pm

PGI vs Numery Seryjne

Post autor: Wenega »

Witam,

Mam taki problem, że aplikacja RFGen (czyli w sumie SAP) podczas pickingu wysyłek pozwala zaczytywać dowolne wartości dla numerów seryjnych, w związku z czym po zebraniu i spakowaniu towaru często jest problem ze zrobieniem PGI.

Pytanie czy jest jakaś opcja na sprawdzenie poprawności wczytanych numerów seryjnych do wydania przed zrobieniem PGI (PGI i cofnięcie w VL09 nie wchodzi w grę - kwestia fakturowania, przesyłania informacji do kontrahentów..)

Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi.

mgabryel
Posty: 358
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 27 times
Been thanked: 175 times

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: mgabryel »

Czy te nieprawidłowe numery seryjne z RFGEN przypisują się do pozycji dostawy? Jaki komunikat błędu dostajesz podczas PGI, jeśli przypisany z RFGEN numer seryjny nie jest prawidłowy?

Wenega
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 19, 2020 1:04 pm

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: Wenega »

Nieprawidłowe nr seryjne przypisują się do deliverek wychodzących, z pozycji pickingu, przez pracownika magazynowego (numery seryjne w przeciwieństwie do batchy, nie są nadawane "z góry"). Rodzaje błędów są generalnie dwa: brak numeru seryjnego w bazie (to inny problem) lub/i zaczytanie niewłaściwego kodu (kod nr seryjnego zlokalizowany blisko kodu EAN) przez pracownika magazynowego . Przy potwierdzaniu pozycji (czy nawet całego TO) system tego nie weryfikuje - dopiero przy robieniu PGI.

Gdy mamy taką sytuację, podczas próby zrobienia PGI pojawia się komunikat o nieprawidłowym NR seryjnym do danego materiału i proces PGI jest zatrzymany.

Ewentualnie, może jest możliwość takiej konfiguracji żeby SAP sprawdzał poprawność Nr seryjnych podczas potwierdzania pozycji TO lub całego TO.

P.S. Pracujemy na SAPie Klienta (logistyka kontraktowa) i nie bardzo mamy wsparcie z jego strony w temacie)

Wenega
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 19, 2020 1:04 pm

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: Wenega »

Ktoś coś?

mgabryel
Posty: 358
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 27 times
Been thanked: 175 times

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: mgabryel »

Zarządzanie numerami seryjnymi w SAP można konfigurować w szerokim zakresie m.in. ustawić system, żeby nie pozwalał na przypisanie w dostawie numeru seryjnego, który nie istnieje w systemie.
Kontrola może się odbywać jeszcze przed PGI, czyli w momencie gdy przypisujemy w VL02n numer seryjny do pozycji dostawy. System sprawdza statusy numerów seryjnych i zależnie od ustawień generuje odpowiedni komunikat warning lub error.
Zmiany w tych ustawieniach trzeba uzgodnić i dobrze przetestować z biznesem.

Standardową transakcją RF do przypisywania numerów seryjnych do dostawy jest LM80, generuje te same komunikaty które użytkownik otrzyma przypisując ręcznie numer seryjny do dostawy w vl02n.
W transakcjach RF można też oprogramować własną niestandardową logikę sprawdzania poprawności numeru seryjnego.

Nie znam rozwiązania RFGEN pod kątem integracji z SAP. Bez dostępu do systemu i tego rozwiązania ciężko coś więcej doradzić.
Podsumowując - bez wsparcia ze strony Twojego klienta sami nic nie zrobicie. W tym przypadku trzeba przejrzeć konfigurację systemu SAP odnośnie Nr seryjnych i konkretną aplikację RFGEN, która przejmuje te numery i zapisuje do dostawy. Na tej podstawie trzeba ustalić dlaczego transakcja nie sprawdza poprawności przypisywanego do dostawy numeru seryjnego i co ewentualnie można zmienić.

Wenega
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 19, 2020 1:04 pm

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: Wenega »

Ok, dziękuję za wyczerpująca odpowiedz.

NIestety nie mam autoryzacji do LM80 - dobrze rozumiem, że w tej transakcji byłoby można sprawdzić poprawność przypisania nr seryjnych przed PGI?

mgabryel
Posty: 358
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 27 times
Been thanked: 175 times

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: mgabryel »

niekoniecznie, wszystko zależy jak skonfigurowany jest system w tym zakresie i czy taka kontrola jest wykonywana w standardzie zgodnie z tymi ustawieniami.
Zobacz, czy jak przypiszesz bezpośrednio w vl02n ręcznie błędny Nr seryjny, to czy system rzuci jakiś komunikat.
Jeśli nie, to taki sam efekt będzie w LM80.

mgabryel
Posty: 358
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 27 times
Been thanked: 175 times

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: mgabryel »

ustawienia odnośnie tego jak ma przebiegać kontrola numeru seryjnego definiuje się w konfiguracji profilu numeru seryjnego IMG: Sprzedaż i dystrybucja -> funkcje podstawowe -> Numery seryjne -> Określanie profili numerów seryjnych (OIS2).
Odpowiedni profil przypisuje się następnie w danych podst. materiału.

Wenega
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 19, 2020 1:04 pm

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: Wenega »

mgabryel pisze:
wt paź 20, 2020 1:06 pm
niekoniecznie, wszystko zależy jak skonfigurowany jest system w tym zakresie i czy taka kontrola jest wykonywana w standardzie zgodnie z tymi ustawieniami.
Zobacz, czy jak przypiszesz bezpośrednio w vl02n ręcznie błędny Nr seryjny, to czy system rzuci jakiś komunikat.
Jeśli nie, to taki sam efekt będzie w LM80.
NIe rzuci komunikatem, dopiero przy PGI.

mgabryel pisze:
wt paź 20, 2020 1:26 pm
ustawienia odnośnie tego jak ma przebiegać kontrola numeru seryjnego definiuje się w konfiguracji profilu numeru seryjnego IMG: Sprzedaż i dystrybucja -> funkcje podstawowe -> Numery seryjne -> Określanie profili numerów seryjnych (OIS2).
Odpowiedni profil przypisuje się następnie w danych podst. materiału.
Czy tą konfigurację może ustawić użytkownik z odpowiednimi uprawnieniami, czy SAP Masterzy tylko?

mgabryel
Posty: 358
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 27 times
Been thanked: 175 times

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: mgabryel »

To jest konfiguracja systemu, trzeba mieć uprawnienia do SPRO i wiedzieć co się robi, czyli to zadanie do konsultanta SAP, niekoniecznie Mastera :-)

Wenega
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 19, 2020 1:04 pm

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: Wenega »

mgabryel pisze:
wt paź 20, 2020 1:53 pm
To jest konfiguracja systemu, trzeba mieć uprawnienia do SPRO i wiedzieć co się robi, czyli to zadanie do konsultanta SAP, niekoniecznie Mastera :-)
Ok. Bardzo dziękuję - będę działał w tym kierunku.

A czy może znasz sposób, jak jeszcze można byłoby sprawdzać poprawność przypisanych numerów seryjnych do deliverki (poza robieniem PGI)?

mgabryel
Posty: 358
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 27 times
Been thanked: 175 times

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: mgabryel »

jako kiepskie obejście problemu można zrobić raport, który wylistuje zbiorczo przypisane do dostawy numery seryjne i sprawdzać ich poprawność przed księgowaniem dostawy. Docelowo proponuję jednak uszczelnić system jak opisane powyżej, żeby nie pozwalał na rejestrowanie błędnych wpisów.

dominik.tylczynski
Posty: 7368
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1265 times
Been thanked: 1162 times

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: dominik.tylczynski »

Te wszystkie pomysły są bardzo fajne i na pewno można je wdrożyć. Osobiście uważam, że w takim procesie konieczna jest walidacja każdego numeru seryjnego podczas jego wpisywania do dostawy, a nie dopiero na koniec, hurtem podczas księgowania wydania.

Natomiast w tej sytuacji kluczowe są dwie informacje:
RFGEN - proces magazynowy jest obsługiwany na skanerach przy pomocy RFGEN. Nie znam dokładnie tego rozwiązania, nieco o nim czytałem i wygląda to jak taka skanerowa nakładka na standardowe transakcje. Zatem w RFGEN będzie można zrobić to co oferują standardowe transakcje. Jeśli one nie robią walidacji numerów seryjnych to RFGEN na skanerze też tego nie zrobi.

Praca na systemie klienta (logistyka kontraktowa) i brak wsparcia - tutaj pewnie będzie spory temat organizacyjny, jak wymóc na właścicielu systemu usprawnienie procesu. Jeśli klient nie daje wsparcie to raczej trudno będzie go przekonać do zainwestowania w modyfikacje systemu.

Jest jeszcze jedno pytania ogólniejszej natury. Jaka jest przyczyna problemów ze skanowaniem numerów seryjnych? Magazynier ma w ręce element z numerem seryjnym, który fizycznie rzecz biorąc może wysłać do klienta. Jednak okazuje się, że tego numeru nie ma w bazie. No to skąd się on wziął w magazynie? Gdzie wcześniej w procesie został popełniony błąd, że nr seryjny nie został zarejestrowany w systemie?

Problem błędnego skanowania kodu EAN zamiast numeru seryjnego pewnie dałoby się rozwiązać prostą walidacją, zakładając że kod EAN ma inną długość niż numer seryjny. Pewnie dobrze byłoby też zmienić wydruk etykiety, aby odsunąć te kody od siebie i ułatwić skanowanie.

Wenega
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 19, 2020 1:04 pm

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: Wenega »

dominik.tylczynski pisze:
wt paź 20, 2020 4:02 pm
Te wszystkie pomysły są bardzo fajne i na pewno można je wdrożyć. Osobiście uważam, że w takim procesie konieczna jest walidacja każdego numeru seryjnego podczas jego wpisywania do dostawy, a nie dopiero na koniec, hurtem podczas księgowania wydania.
nad tym klient działa od roku ;)
dominik.tylczynski pisze:
wt paź 20, 2020 4:02 pm

Natomiast w tej sytuacji kluczowe są dwie informacje:
RFGEN - proces magazynowy jest obsługiwany na skanerach przy pomocy RFGEN. Nie znam dokładnie tego rozwiązania, nieco o nim czytałem i wygląda to jak taka skanerowa nakładka na standardowe transakcje. Zatem w RFGEN będzie można zrobić to co oferują standardowe transakcje. Jeśli one nie robią walidacji numerów seryjnych to RFGEN na skanerze też tego nie zrobi.
dokładnie tak jest
dominik.tylczynski pisze:
wt paź 20, 2020 4:02 pm

Jest jeszcze jedno pytania ogólniejszej natury. Jaka jest przyczyna problemów ze skanowaniem numerów seryjnych? Magazynier ma w ręce element z numerem seryjnym, który fizycznie rzecz biorąc może wysłać do klienta. Jednak okazuje się, że tego numeru nie ma w bazie. No to skąd się on wziął w magazynie? Gdzie wcześniej w procesie został popełniony błąd, że nr seryjny nie został zarejestrowany w systemie?
Przyczyny są generalnie dwie:
1) brak nr seryjnego w bazie - bardzo rzadka, wynikająca z wcześniejszych błędów (np na palecie jest kilka urzdzeń, pracownik magazynowy pobiera jedno, ale przez pomyłkę odczytuje nr seryjny innego..)
2) wprowadzenie nr do deliverki, który nr seryjnym nie jest - i to jest największy problem
dominik.tylczynski pisze:
wt paź 20, 2020 4:02 pm


Problem błędnego skanowania kodu EAN zamiast numeru seryjnego pewnie dałoby się rozwiązać prostą walidacją, zakładając że kod EAN ma inną długość niż numer seryjny. Pewnie dobrze byłoby też zmienić wydruk etykiety, aby odsunąć te kody od siebie i ułatwić skanowanie.
Wydruk etykiety po stronie klienta - tak schodzi z produkcji, więc raczej trudniejsze od zmian w SAP ;)

Ale pomysł z długością kodu jest dobry, może nawet na samym RFGen da się ustawić, bez ingerencji s SAPa - sprawdzę, dzięki.

dominik.tylczynski
Posty: 7368
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1265 times
Been thanked: 1162 times

Re: PGI vs Numery Seryjne

Post autor: dominik.tylczynski »

Wenega pisze:
śr paź 21, 2020 7:50 am
Ale pomysł z długością kodu jest dobry, może nawet na samym RFGen da się ustawić, bez ingerencji s SAPa - sprawdzę, dzięki.
Przypuszczam, że taką walidację da się w RFGEN zrobić bez żadnego problemu. Jednym z elementów rozwiązania RFGEN jest Mobile Development Studio. W części "Built-in Functionalities" jest wzmianka o "Input Validations".