Zakupy części zamiennych metodologia / podział odpowiedzialności UR/PUR

A tu dla odmiany podyskutować możesz na tematy logistyczne SAP. Jeśli pojawią się jakieś pytania, nie zwlekaj, zadaj je natychmiast.
max301
Posty: 42
Rejestracja: czw wrz 24, 2015 9:35 am
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Zakupy części zamiennych metodologia / podział odpowiedzialności UR/PUR

Post autor: max301 »

Witajcie.

Chciałem podpytać Was o sposoby postępowania związane z zakupem czyli takie małe rozeznanie jak to się robi w innych firmach.
Jest sobie dział zakupów i dział utrzymania ruchu, który ma swój magazyn.
Obecnie Utrzymanie Ruchu : tworzy materiały, ustawia im stan min, znajduje sobie ofertę, tworzy PR.
Dział zakupów: zakłada IR i SL na podstawie załączonej do PR oferty i tworzy zamówienie.

Jak to wygląda u Was?
A może powinno być tak, że UR informuje zakupy o chęci wprowadzenie na magazyn nowej części.
Dział zakupów zbiera oferty, wybiera najlepszego dostawcę, zakłada IR i SL.
Dział UR tworzy nowy kod materiałowy i PR na podstawie wskazanej przez dział zakupów oferty?
Niestety planowanie w oparciu o stany bieżące i stany minimalne tutaj nie działa.


A co by było jakby działało planowanie MRP?
PR by się wygenerowało jeżeli stan bieżący spadłby poniżej stanu minimalnego.
Tylko pytanie w jakiej cenie jeżeli nie ma żadnej historii zakupowej?
Wszystkie PR podlegają zatwierdzeniu więc nie może być tak że wygeneruje się PR z ceną zerową, ktoś to zatwierdzi (strategia jest od 0 PLN) a potem zamówienie już pójdzie w cenie z IR i SL.


Taka dyskusja żeby rozeznać temat czy warto coś w tym obszarze zmieniać.
Generalnie to dział zakupów powinien decydować gdzie ma być kupowana dana rzecz. Ok, dział zakupów może co jakiś czas zrobić porównanie dla wszystkich części i wtedy wybrać najlepszego dostawcę ale to już temat na kilka ładnych tygodni.
Więc czemu tego nie robić już na początku , oczywiście w przypadku nowych części.
Pozdrawiam
Elas Pinkman
dominik.tylczynski
Posty: 7430
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1346 times
Been thanked: 1176 times

Re: Zakupy części zamiennych metodologia / podział odpowiedzialności UR/PUR

Post autor: dominik.tylczynski »

Moim zdaniem Twoje pytanie dotyczy podziału odpowiedzialności za planowanie poziomu zapasów i zaopatrzenia oraz realizację zaopatrzenia.
Z tego co piszesz UR planuje poziomy zapasów:
  • definiuje nowe materiały
  • określa ich stany minimalne
  • tworzy zgłoszenie zapotrzebowania
Natomiast dział zakupów realizuje zaopatrzenie:
  • tworzy zamówienia
  • monitoruje ich realizację
  • komunikuje z dostawcami
To jest typowy podział i wg mnie jest ok. Uważam jednak, że to dział zakupów powinien znajdować dostawcę, uzgadniać warunki cenowe. Wtedy masz czysty podział odpowiedzialności i nikt nie zarzuci, że UR ma jakichś niemerytorycznie preferowanych dostawców. W SAP masz do tego cały proces wysyłania zapytania ofertowego, zbierania ofert, wyboru najlepszej oferty, tworzenia kontraktu czy rekordu informacyjnego zaopatrzenia dla wybranej oferty.

W zakresie opracowania danych podstawowych ten podział powinien być zgodny z wglądami materiału tj.
  • UR odpowiada za wglądy MRP, a
  • dział zakupów odpowiada za wgląd zaopatrzenia, za rekordy informacyjne oraz listy źródeł jeśli ich używacie.
Zwróć uwagę, że przy takim podziale poziomy zapasów części to domena UR, a terminowość dostaw - działu zaopatrzenia.

Kiedy uruchomisz planowanie MRP to praca UR zostanie zautomatyzowana. Planowanie MRP na podstawie danych ustawionych przez UR, głównie zapasów minimalnych, będzie generować propozycje nabycia. UR powinien je zweryfikować i w formie zgłoszeń zapotrzebowania (PR) przekazać do działu zakupów. Przekazać w systemie naturalnie - nie ma tutaj potrzeby żadnej poza systemowej komunikacji (telefony, maile, Excele itp.)

Przekładając na obiekty w SAP ERP, UR to kontrolerzy MRP, a dział zakupów to grupy zaopatrzeniowe.

W niektórych firmach funkcja planowania i realizacje jest skupiona w jednym dziale. To też jest ok. Wtedy przykładowo UR mógłby też tworzyć zamówienia do dostawców i je monitorować.

Kiedy będziesz mieć stabilny proces planowania MRP i satysfakcjonujące wyniki tego planowania, cały proces możesz zautomatyzować:
  • MRP planuje i tworzy propozycje nabycia
  • te propozycje są automatycznie konwertowane w zamówienia i wysyłane do dostawców.
max301
Posty: 42
Rejestracja: czw wrz 24, 2015 9:35 am
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Zakupy części zamiennych metodologia / podział odpowiedzialności UR/PUR

Post autor: max301 »

Dziękuje za odpowiedź.
To chyba jedyne najrozsądniejszy podział odpowiedzialności.

Właśnie dzisiaj testowałem jak miałoby to MRP wyglądać i w zasadzie wszystko działa ale mam kilka niewiadomych.

Planowanie
Gdzie włączyć automatyczne planowanie MRP ?
Testy robiłem planując pojedyncze materiały za pomocą MD02 lub MD03 (jaka jest właściwie różnica ?).
Tylko, że to w sumie niewielka automatyzacja bo planowanie powinno się przecież samo zapuszczać np. w określony dzień tygodnia o określonej godzinie? Tak miałem w poprzedniej firmie.

Jak zapuścić planowanie np. dla całej grupy materiałowej i/lub składu tak żeby przypadkiem nie zaburzyć procesu planowania komponentów.
Rozumiem, że "włącznikiem" planowania poszczególnych indeksów jest parametr rodzaj MRP "PD" lub "ND" na karcie MRP1 w MM02?
Dołączam te, które mają już pewne IR i SL a inne czekają z parametrem "ND". Dobrze rozumuję?

Czas dostawy.
Mimo, że w danych MM02 oraz w IR mam podany czas dostawy np. 14 dni to w wygenerowanych zapotrzebowaniach czas dostawy jest czasem w jakim zostały wygenerowane zapotrzebowania czyli 0 dni. Czemu ? Co jeszcze należy włączyć żeby czas dostawy był brany z IR bo to chyba IR powinno decydować o czasie dostawy?

Generowanie zamówień.
Czy muszę puszczać później generowanie zamówień w ME59N czy mogą się one same generować o określonej porze ?
Tutaj włącznikiem byłby checkobox "automatyczne zamówienia" w MM02.

Waluta.
Dostawca ma domyślną walutę a co w przypadku kiedy część indeksów oferuje w EUR a część w PLN?
Czy jest szansa żeby uniknąć przeliczania na domyślną walutę?
Niestety jak pisałem w jakimś innym wątku nasza księgowość wymaga całkowitej zgodności między ceną na zamówieniu i ceną na fakturze.
Jest opcja grupowania generowanych zamówień pod kątem waluty ?
Pozdrawiam
Elas Pinkman
peterek13
Posty: 115
Rejestracja: czw sty 29, 2015 4:44 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 53 times

Re: Zakupy części zamiennych metodologia / podział odpowiedzialności UR/PUR

Post autor: peterek13 »

Hej,

Luźna odpowiedź na parę pytań.

Co do automatu MRP, to mogę tylko powiedzieć jak ja tego staram się uczyć i jak to ustawiam, najczęściej na sandboxach. Pomijam kwestie konfiguracji, z tego co jest napisane, to wszystko od tej strony jest już ustawione.

Do MRP masz dedykowaną transakcję, MDBT, w której ustawiasz warianty MRP. Jak sobie taki wariant zbudujesz, to możesz go uruchamiać albo w tej transakcji później, co jakiś tam okres czasu, albo uruchomić zadanie w tle, które będzie sobie śmigało np co 8, 12, 24 godz. o północy np., itd
Te warianty, które chcesz ustawiać dla grupy materiałowej itp żeby automatyzować to MRP, to chyba w MDBT można ustawić, nie pamiętam w sumie dokładnie tego, dawno MDBT nie otwierałem. Zobacz.
Co do ME59N, to analogicznie jak powyżej, da radę zrobić na tym job'a. Z tym, że wariant wtedy tworzysz w SE38, dla programu "stojącego za" ME59N.
Ustawienia jakie ja tu praktykuję, to co do danych podstawowych , są to zamówienia automatyczne w MM01,02 oczywiście dla materiału, plus automat dla zamówień w danych zakupowych dostawcy.
Info rekord+lista źródeł ( domyślne źródło dostaw+rekord istotny dla MRP)+wpisanie kontraktu do listy źródeł, jeżeli takowy istnieje na materiał od dostawcy
Wtedy powinieneś móc przekształcić z automatu w ME59N, lub tez zadanie w tle powinno dać sobie z tym radę

Co do tego czasu dostawy, jak uda mi sie to przetestować, to dam znać.

Pozdrawiam

Piotr