Zapraszam do ogólnej dyskusji, czego można spodziewać się w najbliższej przyszłości i co to dla nas klientów i konsultantów może oznaczać.
Ciekawy artykuł na temat ogłoszonego w ostatnich dniach przedłużenia wsparcia dla ECC 6.0 i Business Suite 7 versus polityka odnośnie S/4 HANA.
Oficjalnie potwierdzono, że rok 2025 nie jest datą graniczną wsparcia dla "starych" systemów.
Interesujący też jest jeden z końcowych wniosków: *Ensure that certifying consultant on S/4 does not continue the bad practices of the past where taking a multi-choice exam gets a newbie across the line. Customers won't tolerate that. *. Sap zaczyna chyba dostrzegać, że jakość wdrożenia ma znaczenie i wpływa znacząco na postrzeganie marki SAP.
SAP announces critical changes in maintenance policy post 2025 - is it enough?
Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
-
- Posty: 8326
- Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
- Has thanked: 1915 times
- Been thanked: 1474 times
- Kontakt:
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
To jest bardzo ciekawy wniosek. Odnoszę wrażenie, że konsultanci często nie znają systemu, który wdrażają i zamiast doradzać klientowi jak najlepsze wykorzystanie gotowych funkcjonalności, skupiają się na ślepym implementowaniu wszystkich wymagań klienta, na siłę, w ABAP'ie, często psując system. Wdrożenie S/4HANA powinno być okazją do transformacji cyfrowej (wiem, że to już zgrany termin), czyli przejrzenia swoich procesów i sposobu ich odwzorowania w systemie. Taka transformacja powinna doprowadzić nie tylko do uruchomienia S/4, ale do istotnej, zauważalnej poprawy działania firmy poprzez wykorzystanie standardowych funkcji systemu. Po to przecież się go kupuje.mgabryel pisze: ↑śr lut 05, 2020 10:06 pm Interesujący też jest jeden z końcowych wniosków: *Ensure that certifying consultant on S/4 does not continue the bad practices of the past where taking a multi-choice exam gets a newbie across the line. Customers won't tolerate that. *. Sap zaczyna chyba dostrzegać, że jakość wdrożenia ma znaczenie i wpływa znacząco na postrzeganie marki SAP.
Jestem jednak przekonany, że sama zmiana procedury certyfikowania konsultantów niewiele tutaj pomoże.
-
- Posty: 8326
- Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
- Has thanked: 1915 times
- Been thanked: 1474 times
- Kontakt:
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
To rozluźnienie granicznego terminu wsparcia widać już było we wprowadzeniu przez SAP tzw. "stock room management", czyli umożliwieniu klientom korzystania z modułu WM po roku 2025. Moim zdaniem było to sprytne wycofanie się z wcześniejszego stanowiska, że klienci po 2025 stracą licencyjne prawa do WM w swoich systemach.
-
- Posty: 22
- Rejestracja: pt gru 09, 2016 12:04 pm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 20 times
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
dziś otrzymałem oficjalną informację od opiekuna z SAP że 2025 przeniesiono do 2027 - https://news-sap-com.cdn.ampproject.org ... ite-7/amp/.
Mgabryel podesłał fajny artykuł, który przedkłada podejście matematyczne wdrożeń do S4. W Polsce jest około 1000 klientów SAP ERP. Obawiam się, że nawet 2027 jest dla nas rodaków, mocno nierealny dla wszystkich.
załóżmy, że mam 100 migracji do S4 - w mojej ocenie to i tak zbyt optymistyczne podejście - ale załóżmy. więc pozostaje 900 przez 8 lat to ponad 100 przesiadek rocznie. A zatem ile jest firm konsultingowych i z taką wiedzą, aby zmigrować do nowej wersji? nawet jeśli znajdziemy w Polsce 10-15 to ile może równocześnie prowadzić takich wdrożeń?
Ktoś powiem abym popukał się w głowę, może i tak, ale.... z chęcią przy małym co nie co mogę podyskutować.
ja obawiam się jeszcze innych zagrożeń. Migracja to nie upgrade! a nie każdy Zarząd Spółki ot taki wyda zgodę na przesiadkę i de facto odda worek królów Władysława Jagiełło. Pytania już padają: skoro przed chwilą (przełom 5-15 lat) weszliśmy w SAP, ledwo zakończyliśmy wdrożenie i system się zamortyzował a już on nowa coś należny wdrażać?!
W wielu firmach takie wdrożenie trwało nie rok i nie dwa. A biznes żyje swoim życiem. Osobiście już mierzę się z pytaniami, dlaczego mam coś nowego wdrażać (S4) skoro są problemy z przystosowaniem do polskiego prawa fiskalnego? dlaczego musimy wydawać naprawdę duże pieniądze na rzeczy, które wprost są wymagane przez ustawę o rachunkowości czy prawo pracy pomimo maintenace. wiele rodzimy produktów się prześciguje kto pierwszy odda takie rozwiązanie a w SAP ostatnio zawsze z tyłu i do tego opóźniony.
Jest jeszcze jeden aspekt. obok tego całego pozytywnego medialnego szumu robionego przez SAP odczuwam wrażenie, że moduły wymagają jeszcze sporej uwagi i dopieszczenie. dużo z nich to naprawdę młode produkty, a co za tym idzie, mogą powodować wiele kłopotów podczas wdrożenia.
Mgabryel podesłał fajny artykuł, który przedkłada podejście matematyczne wdrożeń do S4. W Polsce jest około 1000 klientów SAP ERP. Obawiam się, że nawet 2027 jest dla nas rodaków, mocno nierealny dla wszystkich.
załóżmy, że mam 100 migracji do S4 - w mojej ocenie to i tak zbyt optymistyczne podejście - ale załóżmy. więc pozostaje 900 przez 8 lat to ponad 100 przesiadek rocznie. A zatem ile jest firm konsultingowych i z taką wiedzą, aby zmigrować do nowej wersji? nawet jeśli znajdziemy w Polsce 10-15 to ile może równocześnie prowadzić takich wdrożeń?
Ktoś powiem abym popukał się w głowę, może i tak, ale.... z chęcią przy małym co nie co mogę podyskutować.
ja obawiam się jeszcze innych zagrożeń. Migracja to nie upgrade! a nie każdy Zarząd Spółki ot taki wyda zgodę na przesiadkę i de facto odda worek królów Władysława Jagiełło. Pytania już padają: skoro przed chwilą (przełom 5-15 lat) weszliśmy w SAP, ledwo zakończyliśmy wdrożenie i system się zamortyzował a już on nowa coś należny wdrażać?!
W wielu firmach takie wdrożenie trwało nie rok i nie dwa. A biznes żyje swoim życiem. Osobiście już mierzę się z pytaniami, dlaczego mam coś nowego wdrażać (S4) skoro są problemy z przystosowaniem do polskiego prawa fiskalnego? dlaczego musimy wydawać naprawdę duże pieniądze na rzeczy, które wprost są wymagane przez ustawę o rachunkowości czy prawo pracy pomimo maintenace. wiele rodzimy produktów się prześciguje kto pierwszy odda takie rozwiązanie a w SAP ostatnio zawsze z tyłu i do tego opóźniony.
Jest jeszcze jeden aspekt. obok tego całego pozytywnego medialnego szumu robionego przez SAP odczuwam wrażenie, że moduły wymagają jeszcze sporej uwagi i dopieszczenie. dużo z nich to naprawdę młode produkty, a co za tym idzie, mogą powodować wiele kłopotów podczas wdrożenia.
-
- Posty: 406
- Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 229 times
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
Pytanie, czy traktujemy system ERP po macoszemu (gdzieś trzeba wystawiać faktury itp.), czy jako jeden z głównych elementów do budowania przewagi konkurencyjnej. W przypadku pierwszej odpowiedzi można z pewnością używać ECC przez kolejne dekady i spokojnie robić swoje Starym, przestarzałym technologicznie samochodem na ogół też można jeździć przez długie lata. Czy jednak taka flota będzie efektywna w dłuższej perspektywie, gdy inni jeżdżą lepszymi modelami?
Konkurencja będzie się stopniowo przesiadać na s/4, to pewne.
Jeśli firma chce się dalej rozwijać z SAP, to pytanie nie brzmi - czy tylko jak i kiedy. Uwzględniając ograniczone zasoby firm wdrożeniowych, potrzebny wysiłek organizacyjny po stronie klienta, stosunkowo długi czas wdrożenia i niemałe koszty - planowanie konwersji należy rozpocząć jak najszybciej.
Ciekawe podejście zastosowano w opcji chmurowej, gdzie "nowinki" mają być aktualizowane na systemie w cyklach kwartalnych. SAP zmienia podejście do możliwości wprowadzania rozszerzeń systemu przez klienta, żeby nie blokowały one standardowego rozwoju systemu. Ciekawy artykuł na ten temat poniżej.
S/4HANA In-App Extensibility – End of Classical Extensions?
Na koniec pytanie, czy nie warto czerpać z tych nowych rozwiązań, które w dużej mierze nie będą z czasem dostępne w ECC lub będą wymagały większego wysiłku w implementacji.
Konkurencja będzie się stopniowo przesiadać na s/4, to pewne.
Jeśli firma chce się dalej rozwijać z SAP, to pytanie nie brzmi - czy tylko jak i kiedy. Uwzględniając ograniczone zasoby firm wdrożeniowych, potrzebny wysiłek organizacyjny po stronie klienta, stosunkowo długi czas wdrożenia i niemałe koszty - planowanie konwersji należy rozpocząć jak najszybciej.
5-15 lat w obecnych czasach to nie chwila. Widać to w rozwoju różnych technologii, coraz krótszym cyklu życia produktów i cyklu wprowadzania nowych produktów etc. Moim zdaniem odpowiedzią SAP na te zjawiska jest właśnie S/4.
Ciekawe podejście zastosowano w opcji chmurowej, gdzie "nowinki" mają być aktualizowane na systemie w cyklach kwartalnych. SAP zmienia podejście do możliwości wprowadzania rozszerzeń systemu przez klienta, żeby nie blokowały one standardowego rozwoju systemu. Ciekawy artykuł na ten temat poniżej.
S/4HANA In-App Extensibility – End of Classical Extensions?
Na koniec pytanie, czy nie warto czerpać z tych nowych rozwiązań, które w dużej mierze nie będą z czasem dostępne w ECC lub będą wymagały większego wysiłku w implementacji.
-
- Posty: 406
- Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 229 times
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
Ciekawy blog m.in. na temat zastępowania standardowego SAP GUI przez aplikacje Fiori. Zamieszczam go w tym wątku w związku z wnioskami zamieszczonymi przez autora na początku artykułu.
1) SAP GUI jest zastępowane przez SAP Fiori i prędzej czy później nie będzie już wspierane przez SAP
2) cały rozwój i innowacje SAP są nastawione aktualnie na SAP Fiori i niektóre nowe funkcjonalności są dostępne jedynie w SAP Fiori, nie ma ich w SAP GUI
Matching the new Fiori Apps with transaction codes in SAP GUI
1) SAP GUI jest zastępowane przez SAP Fiori i prędzej czy później nie będzie już wspierane przez SAP
2) cały rozwój i innowacje SAP są nastawione aktualnie na SAP Fiori i niektóre nowe funkcjonalności są dostępne jedynie w SAP Fiori, nie ma ich w SAP GUI
Matching the new Fiori Apps with transaction codes in SAP GUI
-
- Posty: 8326
- Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
- Has thanked: 1915 times
- Been thanked: 1474 times
- Kontakt:
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
Istotnie wysiłek SAP koncentruje się na aplikacjach Fiori. Moim zdaniem jednak SAP Gui nie przestanie być wspierane, przynajmniej tak długo jak długo SAP oferuje swoje produkty w wersji on premise. Nie sądzę, aby ktokolwiek w SAP zdecydował się o przepisaniu narzędzi developerskich np. edytora workflow do aplikacji Fiori.
Warto śledzić notę: 147519 - Maintenance strategy / deadlines for SAP GUI for Windows / SAP GUI for Java - jest już zapowiedziana wersja 7.70 Gui ze wsparciem do 2024 - oraz stronę Wiki: SAP GUI for Windows: Important News
-
- Posty: 22
- Rejestracja: pt gru 09, 2016 12:04 pm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 20 times
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
mgabryel, masz rację... 15 lat to szmat czasu...
niestety moje odczucia są bardzo osobiste, ponieważ spotykam się z CFO, którego muszę przekonywać do takich działań...
czasem zastanawiam się czy warto...
niemniej, nie wiem czy widzieliście na SAP Utility week ścieżke firmy Farys. tam rozwój zaczął się na początku wieku i co ciekawe ciągle trwa. co roku coś idzie dalej. i teraz jest przesiadka na S4.
Co do samego GUI, to Dominik ma rację. większość osób dużo lepiej czuje się GUI i to z najstarsza skórką. oczywiście "mileniasy" momentalnie opanują "kafelki".3
niestety moje odczucia są bardzo osobiste, ponieważ spotykam się z CFO, którego muszę przekonywać do takich działań...
czasem zastanawiam się czy warto...
niemniej, nie wiem czy widzieliście na SAP Utility week ścieżke firmy Farys. tam rozwój zaczął się na początku wieku i co ciekawe ciągle trwa. co roku coś idzie dalej. i teraz jest przesiadka na S4.
Co do samego GUI, to Dominik ma rację. większość osób dużo lepiej czuje się GUI i to z najstarsza skórką. oczywiście "mileniasy" momentalnie opanują "kafelki".3
-
- Posty: 3
- Rejestracja: wt wrz 18, 2018 1:09 pm
- Been thanked: 3 times
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
Ja też chętnie dodam coś od siebie. Zobaczymy co się będzie działo jak przyjdzie termin. Jak klienci będą naciskać to SAP podejmie działania w kierunku klientów.
Z drugiej strony przykład z ostatniego czasu. Może nie tak ważny, ale temat podpisanych cyfrowo not. Kilkukrotnie przekładali termin. Nikt nie wierzył, że w końcu je wprowadza ale jednak.
Co do Fiori to mi się nie podoba ten wątek w kontekście środowiska klienta gdzie wszystko skupia się wkoło np. ERP. Taki ERP może być single point of failure. Jedni korzystają z niego klasycznie, jedni przez Fiori i jeszcze niech będzie EWM. Jak ktoś jeszcze coś do tego dołoży to nie wiadomo gdzie później szukać źródła problemu. A później będzie ze kafelki jednak są złe
Co do przejścia na S/4 - wytłumacz klientowi, który ma staromodna bazę w wielkości rzędu 20 TB. Jakoś nie widzę zadowolenia przy obecnych cenach maszyn z odpowiednia ilością cpu i ram. Tyle ode mnie w temacie SAP. Co do systemów innych firm nie mogę się do końca wypowiedzieć ale na pewno nie jest w 100 % ok.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Z drugiej strony przykład z ostatniego czasu. Może nie tak ważny, ale temat podpisanych cyfrowo not. Kilkukrotnie przekładali termin. Nikt nie wierzył, że w końcu je wprowadza ale jednak.
Co do Fiori to mi się nie podoba ten wątek w kontekście środowiska klienta gdzie wszystko skupia się wkoło np. ERP. Taki ERP może być single point of failure. Jedni korzystają z niego klasycznie, jedni przez Fiori i jeszcze niech będzie EWM. Jak ktoś jeszcze coś do tego dołoży to nie wiadomo gdzie później szukać źródła problemu. A później będzie ze kafelki jednak są złe
Co do przejścia na S/4 - wytłumacz klientowi, który ma staromodna bazę w wielkości rzędu 20 TB. Jakoś nie widzę zadowolenia przy obecnych cenach maszyn z odpowiednia ilością cpu i ram. Tyle ode mnie w temacie SAP. Co do systemów innych firm nie mogę się do końca wypowiedzieć ale na pewno nie jest w 100 % ok.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
- Posty: 8326
- Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
- Has thanked: 1915 times
- Been thanked: 1474 times
- Kontakt:
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
Zapewne masz racje. Pokazuje to kwestia "stock room management". SAP głosiła, że LE-WM jest dostępny w S/4HANA tylko jako compatibility pack z prawem do korzystania ograniczonym do końca 2025. Jakiś czas temu SAP ogłosiła dostępność "stock room management". To nic innego jak sprytne nazwanie ograniczonej funkcjonalności LE-WM i sposób na wyjście z twarzą. Na pewno stało się to w wyniku nacisku klientów.panczarodziej pisze: ↑śr cze 03, 2020 7:52 pm Ja też chętnie dodam coś od siebie. Zobaczymy co się będzie działo jak przyjdzie termin. Jak klienci będą naciskać to SAP podejmie działania w kierunku klientów.
Żarna SAP mielą powoli, ale skutecznie. Moim zdaniem wprowadzenie podpisanych cyfrowo not ma sens, bo zwiększa bezpieczeństwo implementacji not.panczarodziej pisze: ↑śr cze 03, 2020 7:52 pmZ drugiej strony przykład z ostatniego czasu. Może nie tak ważny, ale temat podpisanych cyfrowo not. Kilkukrotnie przekładali termin. Nikt nie wierzył, że w końcu je wprowadza ale jednak.
SAP chce doprowadzić do udostępnienia wszystkich funkcjonalności przez Fiori. Moim zdaniem ma to sens, bo unifikuje interfejs użytkownika wszystkich produktów, również tych w chmurze. Oczywiście jakiś czas zajmie zanim wszystko zostanie przepisane na Fiori. Obawiam się tylko ilości funkcjonalności, które zostaną zgubione po drodze.panczarodziej pisze: ↑śr cze 03, 2020 7:52 pmCo do Fiori to mi się nie podoba ten wątek w kontekście środowiska klienta gdzie wszystko skupia się wkoło np. ERP. Taki ERP może być single point of failure. Jedni korzystają z niego klasycznie, jedni przez Fiori i jeszcze niech będzie EWM. Jak ktoś jeszcze coś do tego dołoży to nie wiadomo gdzie później szukać źródła problemu. A później będzie ze kafelki jednak są złe
20TB to sporo - może by porządną archiwizację zrobić?panczarodziej pisze: ↑śr cze 03, 2020 7:52 pmCo do przejścia na S/4 - wytłumacz klientowi, który ma staromodna bazę w wielkości rzędu 20 TB. Jakoś nie widzę zadowolenia przy obecnych cenach maszyn z odpowiednia ilością cpu i ram. Tyle ode mnie w temacie SAP. Co do systemów innych firm nie mogę się do końca wypowiedzieć ale na pewno nie jest w 100 % ok.
-
- Posty: 22
- Rejestracja: pt gru 09, 2016 12:04 pm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 20 times
Re: Sap polityka wsparcia ECC vs. S/4
Cóż bądźmy szczerzy. GUI powoli odchodzi na emeryturę. Owszem jesteśmy do niego przywiązani, ale liczmy się z tym, że fiori go wyprze.
Co do 2025 to SAP magicznie już przesunął termin ale raczej po raz ostatni...
Zauważcie, że w magiczny sposób już teraz przenosi drobne rozwiązania na SCP i uzależnia nas od chmury. Może ma to sens, gdyż uniezależnia nas, klientów od ECC a daje pozostawienie rozwiązania przy samej migracji.
Mnie zastanawia fakt, jak duże jest obecnie wsparcie programistyczne dla fiori, bo co abap to nie mamy wątpliwości.
Osobiście liczę na to, że kiedyś fiori będzie zbliżone co do prostoty i prędkości tworzenia do Oracle Apex.
Wysłane z mojego Nokia 7 plus przy użyciu Tapatalka
Co do 2025 to SAP magicznie już przesunął termin ale raczej po raz ostatni...
Zauważcie, że w magiczny sposób już teraz przenosi drobne rozwiązania na SCP i uzależnia nas od chmury. Może ma to sens, gdyż uniezależnia nas, klientów od ECC a daje pozostawienie rozwiązania przy samej migracji.
Mnie zastanawia fakt, jak duże jest obecnie wsparcie programistyczne dla fiori, bo co abap to nie mamy wątpliwości.
Osobiście liczę na to, że kiedyś fiori będzie zbliżone co do prostoty i prędkości tworzenia do Oracle Apex.
Wysłane z mojego Nokia 7 plus przy użyciu Tapatalka