Planowanie MRP części zamiennych / automatyczne PO

A tu dla odmiany podyskutować możesz na tematy logistyczne SAP. Jeśli pojawią się jakieś pytania, nie zwlekaj, zadaj je natychmiast.
ODPOWIEDZ
max301
Posty: 101
Rejestracja: czw wrz 24, 2015 9:35 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 20 times

Planowanie MRP części zamiennych / automatyczne PO

Post autor: max301 »

Witajcie.
Na początek ogólne pytanie. Takie zagajenie :)

Chciałem podpytać Was o sposoby postępowania związane z zakupem czyli takie małe rozeznanie jak to się robi w innych firmach.
Jest sobie dział zakupów i dział utrzymania ruchu, który ma swój magazyn.
Obecnie Utrzymanie Ruchu : tworzy materiały, ustawia im stan min, znajduje sobie ofertę, tworzy PR.
Dział zakupów: zakłada IR i SL na podstawie załączonej do PR oferty i tworzy zamówienie.

Jak to wygląda u Was?
A może powinno być tak, że UR informuje zakupy o chęci wprowadzenie na magazyn nowej części.
Dział zakupów zbiera oferty, wybiera najlepszego dostawcę, zakłada IR i SL.
Dział UR tworzy nowy kod materiałowy i PR na podstawie wskazanej przez dział zakupów oferty?
Niestety planowanie w oparciu o stany bieżące i stany minimalne tutaj nie działa.


A co by było jakby działało planowanie MRP?
PR by się wygenerowało jeżeli stan bieżący spadłby poniżej stanu minimalnego.
Tylko pytanie w jakiej cenie jeżeli nie ma żadnej historii zakupowej?
Wszystkie PR podlegają zatwierdzeniu więc nie może być tak że wygeneruje się PR z ceną zerową, ktoś to zatwierdzi (strategia jest od 0 PLN) a potem zamówienie już pójdzie w cenie z IR i SL.


Taka dyskusja żeby rozeznać temat czy warto coś w tym obszarze zmieniać.
Generalnie to dział zakupów powinien decydować gdzie ma być kupowana dana rzecz. Ok, dział zakupów może co jakiś czas zrobić porównanie dla wszystkich części i wtedy wybrać najlepszego dostawcę ale to już temat na kilka ładnych tygodni.
Więc czemu tego nie robić już na początku , oczywiście w przypadku nowych części.
Ostatnio zmieniony śr kwie 21, 2021 12:49 pm przez max301, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Elas Pinkman
dominik.tylczynski
Posty: 8326
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1915 times
Been thanked: 1474 times
Kontakt:

Re: Zakupy części zamiennych metodologia / podział odpowiedzialności UR/PUR

Post autor: dominik.tylczynski »

Moim zdaniem Twoje pytanie dotyczy podziału odpowiedzialności za planowanie poziomu zapasów i zaopatrzenia oraz realizację zaopatrzenia.
Z tego co piszesz UR planuje poziomy zapasów:
  • definiuje nowe materiały
  • określa ich stany minimalne
  • tworzy zgłoszenie zapotrzebowania
Natomiast dział zakupów realizuje zaopatrzenie:
  • tworzy zamówienia
  • monitoruje ich realizację
  • komunikuje z dostawcami
To jest typowy podział i wg mnie jest ok. Uważam jednak, że to dział zakupów powinien znajdować dostawcę, uzgadniać warunki cenowe. Wtedy masz czysty podział odpowiedzialności i nikt nie zarzuci, że UR ma jakichś niemerytorycznie preferowanych dostawców. W SAP masz do tego cały proces wysyłania zapytania ofertowego, zbierania ofert, wyboru najlepszej oferty, tworzenia kontraktu czy rekordu informacyjnego zaopatrzenia dla wybranej oferty.

W zakresie opracowania danych podstawowych ten podział powinien być zgodny z wglądami materiału tj.
  • UR odpowiada za wglądy MRP, a
  • dział zakupów odpowiada za wgląd zaopatrzenia, za rekordy informacyjne oraz listy źródeł jeśli ich używacie.
Zwróć uwagę, że przy takim podziale poziomy zapasów części to domena UR, a terminowość dostaw - działu zaopatrzenia.

Kiedy uruchomisz planowanie MRP to praca UR zostanie zautomatyzowana. Planowanie MRP na podstawie danych ustawionych przez UR, głównie zapasów minimalnych, będzie generować propozycje nabycia. UR powinien je zweryfikować i w formie zgłoszeń zapotrzebowania (PR) przekazać do działu zakupów. Przekazać w systemie naturalnie - nie ma tutaj potrzeby żadnej poza systemowej komunikacji (telefony, maile, Excele itp.)

Przekładając na obiekty w SAP ERP, UR to kontrolerzy MRP, a dział zakupów to grupy zaopatrzeniowe.

W niektórych firmach funkcja planowania i realizacje jest skupiona w jednym dziale. To też jest ok. Wtedy przykładowo UR mógłby też tworzyć zamówienia do dostawców i je monitorować.

Kiedy będziesz mieć stabilny proces planowania MRP i satysfakcjonujące wyniki tego planowania, cały proces możesz zautomatyzować:
  • MRP planuje i tworzy propozycje nabycia
  • te propozycje są automatycznie konwertowane w zamówienia i wysyłane do dostawców.
max301
Posty: 101
Rejestracja: czw wrz 24, 2015 9:35 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 20 times

Re: Zakupy części zamiennych metodologia / podział odpowiedzialności UR/PUR

Post autor: max301 »

Dziękuje za odpowiedź.
To chyba jedyne najrozsądniejszy podział odpowiedzialności.

Właśnie dzisiaj testowałem jak miałoby to MRP wyglądać i w zasadzie wszystko działa ale mam kilka niewiadomych.

Planowanie
Gdzie włączyć automatyczne planowanie MRP ?
Testy robiłem planując pojedyncze materiały za pomocą MD02 lub MD03 (jaka jest właściwie różnica ?).
Tylko, że to w sumie niewielka automatyzacja bo planowanie powinno się przecież samo zapuszczać np. w określony dzień tygodnia o określonej godzinie? Tak miałem w poprzedniej firmie.

Jak zapuścić planowanie np. dla całej grupy materiałowej i/lub składu tak żeby przypadkiem nie zaburzyć procesu planowania komponentów.
Rozumiem, że "włącznikiem" planowania poszczególnych indeksów jest parametr rodzaj MRP "PD" lub "ND" na karcie MRP1 w MM02?
Dołączam te, które mają już pewne IR i SL a inne czekają z parametrem "ND". Dobrze rozumuję?

Czas dostawy.
Mimo, że w danych MM02 oraz w IR mam podany czas dostawy np. 14 dni to w wygenerowanych zapotrzebowaniach czas dostawy jest czasem w jakim zostały wygenerowane zapotrzebowania czyli 0 dni. Czemu ? Co jeszcze należy włączyć żeby czas dostawy był brany z IR bo to chyba IR powinno decydować o czasie dostawy?

Generowanie zamówień.
Czy muszę puszczać później generowanie zamówień w ME59N czy mogą się one same generować o określonej porze ?
Tutaj włącznikiem byłby checkobox "automatyczne zamówienia" w MM02.

Waluta.
Dostawca ma domyślną walutę a co w przypadku kiedy część indeksów oferuje w EUR a część w PLN?
Czy jest szansa żeby uniknąć przeliczania na domyślną walutę?
Niestety jak pisałem w jakimś innym wątku nasza księgowość wymaga całkowitej zgodności między ceną na zamówieniu i ceną na fakturze.
Jest opcja grupowania generowanych zamówień pod kątem waluty ?
Pozdrawiam
Elas Pinkman
peterek13
Posty: 169
Rejestracja: czw sty 29, 2015 4:44 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Zakupy części zamiennych metodologia / podział odpowiedzialności UR/PUR

Post autor: peterek13 »

Hej,

Luźna odpowiedź na parę pytań.

Co do automatu MRP, to mogę tylko powiedzieć jak ja tego staram się uczyć i jak to ustawiam, najczęściej na sandboxach. Pomijam kwestie konfiguracji, z tego co jest napisane, to wszystko od tej strony jest już ustawione.

Do MRP masz dedykowaną transakcję, MDBT, w której ustawiasz warianty MRP. Jak sobie taki wariant zbudujesz, to możesz go uruchamiać albo w tej transakcji później, co jakiś tam okres czasu, albo uruchomić zadanie w tle, które będzie sobie śmigało np co 8, 12, 24 godz. o północy np., itd
Te warianty, które chcesz ustawiać dla grupy materiałowej itp żeby automatyzować to MRP, to chyba w MDBT można ustawić, nie pamiętam w sumie dokładnie tego, dawno MDBT nie otwierałem. Zobacz.
Co do ME59N, to analogicznie jak powyżej, da radę zrobić na tym job'a. Z tym, że wariant wtedy tworzysz w SE38, dla programu "stojącego za" ME59N.
Ustawienia jakie ja tu praktykuję, to co do danych podstawowych , są to zamówienia automatyczne w MM01,02 oczywiście dla materiału, plus automat dla zamówień w danych zakupowych dostawcy.
Info rekord+lista źródeł ( domyślne źródło dostaw+rekord istotny dla MRP)+wpisanie kontraktu do listy źródeł, jeżeli takowy istnieje na materiał od dostawcy
Wtedy powinieneś móc przekształcić z automatu w ME59N, lub tez zadanie w tle powinno dać sobie z tym radę

Co do tego czasu dostawy, jak uda mi sie to przetestować, to dam znać.

Pozdrawiam

Piotr
max301
Posty: 101
Rejestracja: czw wrz 24, 2015 9:35 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 20 times

Re: Zakupy części zamiennych metodologia / podział odpowiedzialności UR/PUR

Post autor: max301 »

Dziękuję za odpowiedź.
Moje próby dojścia przyczyny dlaczego nie jest uwzględniany w zamówieniu czas dostawy z IR spełzły na niczym.

W wygenerowanym zapotrzebowaniu nie jest zaciągnięty IR, w znaczeniu że w karcie "Źródło dostaw" pole rekord Informacyjny jest puste. Karta "Źródło dostaw" ma tylko wypełnionego stałego dostawcę.

Także checkbox "Określ.źródła dost." (w nagłówku zapotrzebowania, obok numeru) nie jest zaznaczony.
Po jego zaznaczeniu nic się jednak nie zmienia w tym wygenerowanym zapotrzebowaniu.

Kiedy jednak tworzę ręcznie PR i zaznaczę checkobx "Określ.źródła dost." (nagłówek) a potem podam numeru materiału i ilość to data dostawy zwiększa się o ilość dni podaną w Info rekordzie + 2 dni (czemu dwa dni więcej?)
Data dzisiejsza 19-04 + termin dostawy w IR 14 dni daje to 03-05-2021 a system wstawia datę dostawy 05-05-2021.
Wypełnia się też numer rekordu informacyjnego w karcie "źródło dostaw".


Zatem pytanie.
Czy w przypadku domyślnie zaznaczonego Checkboxa " Określ.źródła dost." (pewnie konieczna konfiguracja w SPRO) ta data będzie się uaktualniała sama podczas procesu planowania potrzeb MRP?

Temat kolejny.
Co z ilością minimalną?
Jeżeli w IR podane mam 5 sztuk to czemu system po planowaniu generuje ilość tylko taką żeby dobić do stanu minimalnego?
Natomiast jeżeli w MM02 w karcie MRP1 podam minimalną wielkość (parametr EX) partii to system generuje przy planowaniu ilość w oparciu o to minimum.
Tak chcę ale po co w takim razie ilość minimalna w IR ? Służy tylko ostrzegawczym komunikatom ?
Pozdrawiam
Elas Pinkman
ODPOWIEDZ