Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

A tu dla odmiany podyskutować możesz na tematy logistyczne SAP. Jeśli pojawią się jakieś pytania, nie zwlekaj, zadaj je natychmiast.
ODPOWIEDZ
Kisiel
Posty: 7
Rejestracja: wt lut 20, 2024 4:07 pm
Has thanked: 1 time

Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

Post autor: Kisiel »

Witam serdecznie

Jak tworze zamowienie transakcja VA01 i nastepnie jest ono opracowywane przez produkcje, produkt jest skonczony, to jaka transakcja zglasza sie go na magazyn jako jedna calosc z X elementow?

Aktualnie w mojej firmie przy wydawaniu towaru do zafakturowania z tego co widze, to kazda czesc wydawana jest jakby osobno, a to raczej nie powinno tak wygladac, skoro jest to jeden gotowy produkt stworzony z X opcji/elementow.

Pozdrawiam
Wojtek
dominik.tylczynski
Posty: 8356
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1924 times
Been thanked: 1477 times
Kontakt:

Re: Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

Post autor: dominik.tylczynski »

Przyjęcie produktów księguje się transakcją MIGO, ruchem 101 w referencji do zlecenia produkcyjnego. To przyjęcie może też być księgowane automatycznie po potwierdzeniu produkcji, zwykle w transakcji CO11N.

Rozumiem, że Twoje produkty składają się z kilku elementów, które są ze sobą luźno związane tj. nie są fizycznie załączone w jedną całość. Te elementy są oddzielnie produkowane, zdawane do magazynu, w systemie widać stan poszczególnych elementów oraz są one wydawane osobno, ale w komplecie do klienta.

Jeśli tak faktycznie jest, to moim zdaniem proces kompletacji wysyłek jest zorganizowany prawidłowo - pobierane są osobno, ale komplecie wszystkie elementy produktu.

Tutaj jest dokumentacja opisująca jak takie produkty złożone są obsługiwane w SD: Bills of Material in Sales Documents

Twój proces przypomina Processing at Subitem Level - zarządzanie zapasem i kompletacja dostaw odbywa się na poziomie elementów produktu

SAP po polsku, nauka SAP, SAP dla początkujących, SAP, S/4HANA, SAP ERP, SAPFORUM, FORUMSAP, HANA, SAP CLOUD PLATFORM, ABAP, EWM
Kisiel
Posty: 7
Rejestracja: wt lut 20, 2024 4:07 pm
Has thanked: 1 time

Re: Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

Post autor: Kisiel »

Dzięki za odpowiedź.

Trochę nieprecyzyjnie się wyraziłem - produkt końcowy jest jako jedna całość złożona z X elementów, z tym że przy wydawaniu tego produktu do zafakturowania często pokazują się komunikaty, że jakiejś części nie ma (mimo, że jest już ona zamontowana...).

Myśląc logicznie - jak kończy się proces produkcyjny, to produkt końcowy powinien być zgłoszony na magazyn jako jedna całość.
A skoro przy wydawaniu maszyny do zafakturowania wyskakują komunikaty, że brakuje jakiejś części (która jest już zamontowana), tzn. że musi być jakiś błąd w procesie.

Mam nadzieję że teraz wyjaśniłem dokładniej, na czym polega problem :wink:

Pozdrawiam
Wojtek
dominik.tylczynski
Posty: 8356
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1924 times
Been thanked: 1477 times
Kontakt:

Re: Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

Post autor: dominik.tylczynski »

Kisiel pisze: pt mar 08, 2024 7:03 amTrochę nieprecyzyjnie się wyraziłem - produkt końcowy jest jako jedna całość złożona z X elementów, z tym że przy wydawaniu tego produktu do zafakturowania często pokazują się komunikaty, że jakiejś części nie ma (mimo, że jest już ona zamontowana...).
Rozróżnijmy dwa scenariusze:
  1. Wydanie części X zamontowanej w maszynie czy produkcie gotowym A - tutaj ta część została zużyta podczas procesu produkcji i zamontowana w produkcie. Zatem na stanie magazynowym nie ma już tej części (zapas części X został zmniejszony podczas produkcji), jest ona integralną częścią produktu A. Po zakończeniu produkcji do magazynu jest zdawany tylko produkt A. Zatem do dostawy wychodzącej jest również pobierany tylko produkt A, czyli nie ma tutaj mowy o jakichś komunikatach o niedostępności części X podczas kompletacji dostawy.
  2. Wydanie produktu składającego się z kilku części
    Przykładowa maszyna może wyglądać tak:
    SAP po polsku, nauka SAP, SAP dla początkujących, SAP, S/4HANA, SAP ERP, SAPFORUM, FORUMSAP, HANA, SAP CLOUD PLATFORM, ABAP, EWM
    Przypuszczam, że taka obrabiarka nie jest dostarczana do klienta zmontowana. Raczej składa się z kilku elementów, które są wysyłane do klienta niezależnie, ale razem i montowane na miejscu. Powiedzmy, że tymi elementami są korpus maszyny, ta okrągła głowica w środku oraz panel sterujący. Zapewne mocno upraszczam, ale chodzi mi o zasadę. Korpus i głowica mogą być produkowane na oddzielnych zleceniach produkcyjnych, a panel może być kupiony od zewnętrznego dostawy. Te 3 procesy dla korpusu, głowicy i panelu są od siebie w gruncie rzeczy niezależne. Korpus, głowica i panel są nabywane oddzielnie i zdawane do magazynu oddzielnie. Zatem może się zdarzyć, że do magazynu zostanie zdany korpus, a głowica nie, bo np. produkcja się opóźniła, albo ktoś zapomniał potwierdzić produkcję w systemie.
Naturalnie te dwa scenariusze się ze sobą łączą, bo np. w panelu sterowania podczas produkcji montuje się wyświetlacz.


Kisiel pisze: pt mar 08, 2024 7:03 amMyśląc logicznie - jak kończy się proces produkcyjny, to produkt końcowy powinien być zgłoszony na magazyn jako jedna całość.
Zakładając, że dostarczacie produkt do klienta w kompletach złożonych z kilku elementów, czyli działacie zgodnie z drugim scenariuszem, to produkt końcowy (cała maszyna) wcale nie musi być zdawany do magazynu jako jedna całość.


Kisiel pisze: pt mar 08, 2024 7:03 amA skoro przy wydawaniu maszyny do zafakturowania wyskakują komunikaty, że brakuje jakiejś części (która jest już zamontowana), tzn. że musi być jakiś błąd w procesie.
Zobacz co napisałem wyżej o pierwszym scenariuszu. Cześć zamontowana integralnie w produkcie nie jest wydawana podczas kompletacji dostawy, zatem dla niej nie może być komunikatów o brakach. Takie komunikaty możesz mieć w drugim scenariuszu.
Jeśli fizycznie masz w magazynie wszystkie elementy kompletnego produktu (scenariusz 2) i możesz je wydać, a w systemie dostajesz komunikaty o niedostępności jakiegoś elementu, to najpewniej w systemie masz nieprawidłowe dane - może ktoś nie potwierdził produkcji i nie zdał systemowo do magazynu tego elementu, a może masz jakieś przeszłe zlecenia sprzedaży, które blokują dostępność. Trudno powiedzieć bez zaglądania do systemu.
Kisiel
Posty: 7
Rejestracja: wt lut 20, 2024 4:07 pm
Has thanked: 1 time

Re: Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

Post autor: Kisiel »

dominik.tylczynski pisze: pt mar 08, 2024 2:04 pm Rozróżnijmy dwa scenariusze:
  1. Wydanie części X zamontowanej w maszynie czy produkcie gotowym A - tutaj ta część została zużyta podczas procesu produkcji i zamontowana w produkcie. Zatem na stanie magazynowym nie ma już tej części (zapas części X został zmniejszony podczas produkcji), jest ona integralną częścią produktu A. Po zakończeniu produkcji do magazynu jest zdawany tylko produkt A. Zatem do dostawy wychodzącej jest również pobierany tylko produkt A, czyli nie ma tutaj mowy o jakichś komunikatach o niedostępności części X podczas kompletacji dostawy.
Generalnie chodzi o scenariusz nr 1.

Do dostawy wychodzącej powinien być pobierany tylko produkt A, bo on w całości jest dostarczany do klienta.

A tutaj w transakcji VL02N wyskakują niedobory części X, które fizycznie są już zamontowane... Czyli tak, jakby na magazyn nie był zgłaszany produkt A, tylko elementy X.


PS. Czy nadanie uprawnień na systemie testowym do całego modułu logistyki, to jakaś wielka filozofia? Chciałem prześledzić te transakcje, żeby zobaczyć od środka jak to wygląda, ale jak dotąd to nie mogę się doczekać na uprawnienia.
Kisiel
Posty: 7
Rejestracja: wt lut 20, 2024 4:07 pm
Has thanked: 1 time

Re: Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

Post autor: Kisiel »

Tutaj przykład z transakcji VL02N, jak to wygląda gdy próbuję zaksięgować materiał.

Screenshot 2024-03-13 113639.png
Screenshot 2024-03-13 113639.png (22.2 KiB) Przejrzano 72 razy
dominik.tylczynski
Posty: 8356
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1924 times
Been thanked: 1477 times
Kontakt:

Re: Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

Post autor: dominik.tylczynski »

Kisiel pisze: ndz mar 10, 2024 6:48 pm Generalnie chodzi o scenariusz nr 1.

Do dostawy wychodzącej powinien być pobierany tylko produkt A, bo on w całości jest dostarczany do klienta.

A tutaj w transakcji VL02N wyskakują niedobory części X, które fizycznie są już zamontowane... Czyli tak, jakby na magazyn nie był zgłaszany produkt A, tylko elementy X.
Skoro jest tak jak piszesz, to albo się zupełnie nie zrozumieliśmy, albo masz coś mocno namieszane w systemie. Jeśli sprzedajesz i dostarczasz produkt A, a element X jest integralną częścią produktu A, która to cześć jest montowana w trakcie produkcji, to na zleceniu sprzedaży oraz na dostawie powinieneś mieć wyłącznie produkt A. Element X jest tutaj niepotrzebny.

Czy na pewno w poprzednim screenshocie, w poz. 110 jest element X?

W logu błędów masz komunikat VL643 (niepotrzebnie zamazałeś nr komunikatu). Pochodzi on ze strategii ustalania zapasów - SAP Help: Stock Determination

Trudno mi powiedzieć do czego w dostawie wychodzącej wykorzystujesz strategię ustalania zapasu i dlaczego dla elementu X.
Kisiel
Posty: 7
Rejestracja: wt lut 20, 2024 4:07 pm
Has thanked: 1 time

Re: Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

Post autor: Kisiel »

Odpowiadając na Twoje pytanie: tak, w poz. 110 jest element X.

Może żeby jeszcze doprecyzować: produktem A jest maszyna, którą klient może skonfigurować wedle swojego życzenia.

Elementy X to części/opcje maszyny, więc przy ofercie/zamówieniu musimy znać te wszystkie opcje, aby je uwzględnić w systemie.

Jeśli dobrze rozumiem, to transakcji VL02N używamy przy wysyłce towaru, czyli po zakończeniu zlecenia produkcyjnego, tak?
Moim zdaniem po zakończeniu produkcji produkt A powinien być zatwierdzony jako całość i zgłoszony jako już gotowy na magazyn, tylko co może być przyczyną że tak nie jest w moim przypadku?
dominik.tylczynski
Posty: 8356
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1924 times
Been thanked: 1477 times
Kontakt:

Re: Tworzenie produktu koncowego i zglaszanie na magazyn

Post autor: dominik.tylczynski »

Kisiel pisze: pn mar 18, 2024 9:52 am Odpowiadając na Twoje pytanie: tak, w poz. 110 jest element X.
Ciekawe, ciekawe...

Kisiel pisze: pn mar 18, 2024 9:52 amMoże żeby jeszcze doprecyzować: produktem A jest maszyna, którą klient może skonfigurować wedle swojego życzenia.

Elementy X to części/opcje maszyny, więc przy ofercie/zamówieniu musimy znać te wszystkie opcje, aby je uwzględnić w systemie.
Kwestia konfiguratora wariantów nie ma tutaj moim zdaniem znaczenia. Klient może naturalnie skonfigurować maszynę, a element X wynika z tej konfiguracji. Natomiast jeśli element X jest komponentem produkcyjnym i jest instalowany w maszynie w trakcie produkcji to nie powinien się on pojawiać na dostawie, bo przecież nie wysyłasz go oddzielnie.

Kisiel pisze: pn mar 18, 2024 9:52 amJeśli dobrze rozumiem, to transakcji VL02N używamy przy wysyłce towaru, czyli po zakończeniu zlecenia produkcyjnego, tak?
Moim zdaniem po zakończeniu produkcji produkt A powinien być zatwierdzony jako całość i zgłoszony jako już gotowy na magazyn, tylko co może być przyczyną że tak nie jest w moim przypadku?
Transakcje VL01N, VL02N, VL03N (tworzenie, zmiana, wyświetlanie) służą do przetwarzania dostaw wychodzących, planowania wysyłki. Skoro produkujesz w całości produkt A, to faktycznie powinien być zatwierdzony i zdany do magazynu jako całość, pod indeksem A. Wtedy na dostawie wychodzącej powinien być tylko produkt A, bez elementu X - czyli scenariusz 1 z mojego wcześniejszego posta.
Trudno mi powiedzieć dlaczego mimo to w dostawie pojawia się element X. Tak nie powinno być, no chyba że jednak mamy do czynienia ze scenariuszem 2.
ODPOWIEDZ