Redan

Tutaj możesz zadać pytania, które nie znalazły miejsca w innych działach i porozmawiać na ogólne tematy.
DrOzda
Posty: 55
Rejestracja: czw wrz 16, 2010 12:12 pm
Been thanked: 7 times

Redan

Post autor: DrOzda »

No dobra w internetach trwa gównoburza, SAP Polska tłumaczy się że nie jest wielbłądem , więc w zalewie słodkich do mdłości success stories może krótka dyskusja.
http://www.dlahandlu.pl/handel-wielkopo ... 61581.html

Mieliśmy po starcie innego wdrożenia Retail kwiatki typu wysyłka indeksów "regionalnych" dla Gdańska do Katowic (wyłapane na szczęście przez przytomnych magazynierów) więc wiadomo że błędów nie robi tylko ten kto śpi.
Ale żeby trwało to kilka miesięcy i doprowadziło do 13 baniek w plecy ?
Mi przychodzi do głowy kompletne olanie testów (co zresztą ostatnio w SAP nagminne przy wypuszczaniu wersji które nawet nie chcą się zainstalować) albo zaakceptowanie wadliwych scenariuszy testowych względnie parcie na GoLive za wszelką cenę .....
dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

DrOzda pisze: czw cze 01, 2017 3:30 pm No dobra w internetach trwa gównoburza,
Czytało się serię z Chyłką Remigiusza Mroza? :wink:
dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

W istocie po internecie przetoczyła się fala newsów o problemach z tym wdrożeniem. Na moje oko burza została spowodowana tłumaczeniem błędami w systemie istotnych strat poniesionych przez spółkę. Jestem przekonany, że firma SAP Polska została zaskoczona tymi informacjami i nie jest tutaj wielbłądem.

Kilka refleksji dot. tego tematu:

1. Zauważcie, że praktycznie wszystkie portale informacyjne w takiej czy innej formie dają tę samą informację. Niby tych artykułów jest sporo, ale to w istocie ten sam news. Wiadomo naprawdę niewiele.

2. Wskazanie na IT/system/wdrożenie to bardzo dobry sposób tłumaczenia strat. Jest niby wyraźne wskazanie winnego/przyczyny, ale z drugiej strony mało kto rozumie niuanse wdrożenia, aby dociekać czy takie tłumaczenie trzyma wodę. Wystarczy powiedzieć: "nie sprzedałem gaci, bo system mi kazał je wysłać w rozmiarze XXXL do sklepu dla chudzielców" i wszyscy słyszą: "no tak, znowu system nie działa, znowu IT nawaliło" i dalej skoro IT jest nasze, to krzywy palec wskazujący winnego wychyla się w stronę zewnętrznego dostawy czy to usług wdrożeniowych czy samego systemu. To jest prosta taktyka, znana od lat.

3. SAP Polska nie ma się z czego tłumaczyć, bo ta firma nie ma nic wspólnego z ogłoszonymi stratami! System SAP Retail jest bardzo dobry - sprawdza się w wielu wdrożeniach, w firmach nieco większych od TXM. Problem jak zwykle jest we wdrożeniu i używaniu systemu. SAP Polska działa w oparciu o partnerów wdrożeniowych. SAP Polska dostarcza system, a w zasadzie licencje na system. Wdrożenie robi klient we współpracy z partnerem wdrożeniowym. Moim zdaniem tutaj sam system jako taki nie zawinił - działał tak jak został wdrożony i jakimi danymi został zasilony. Inną sprawą jest, że przy takim układzie odpowiedzialność za całościowy efekt wdrożenia się rozmywa, a nadzór na jakością wdrożeń jest dyskusyjny. Uważam, że zrzucanie tutaj odpowiedzialności na system wynika wyłącznie z nieznajomości zagadnienia. W innych branżach nie ma takich problemów - jeśli pijany kierowca rozbije się samochodem nikt jakoś nie próbuje odpowiedzialnością obciążać producenta auta.

4. Od dłuższego czasu wypowiadam się o jakości wdrożeń i zaburzonej relacji między klientem a firmą wdrożeniową. Doprowadza to do sytuacji, że budżet wdrożenia idzie na pisanie własnych wynalazków zamiast na edukację jak korzystać ze standardowych funkcjonalności i zbudowanie odpowiedzialności użytkowników za dane biznesowe w systemie. Raz za razem widzę w produkcyjnych systemach SAP przeterminowane dokumenty sprzed wielu lat - ostatni rekord to 15 lat, tyle o tyle były przeterminowane otwarte dokumenty (zlecenia sprzedaży, dostawy, zamówienia). Nikt się tym jakoś nie przejmował, ale narzekanie na niedziałający system było stałe. Jaki system może działać karmiony takimi danymi?

5. Przecenianie testów we wdrożeniu. Oczywiście testy są ważne i bezwzględnie trzeba je wykonywać. Natomiast same testy nic nie dadzą, jeśli nie ma w firmie zbudowanej odpowiedzialności za dane i nie mierzy się jakości tychże. Testy prowadzi się na reprezentatywnej próbce danych. Testy mogą potwierdzić poprawność działania konfiguracji i developmentów. Natomiast jeśli na taką poprawną konfigurację wprowadzi się niepoprawne dane podstawowe, za które w firmie nikt nie odpowiada i nie czuje się ich właścicielem, to żaden system nie zadziała poprawnie. Albo inaczej, będzie działać poprawnie, zgodnie z danymi podstawowymi. Tyle, że efekty będą takie jak w tym przypadku.

Myśl końcowa: właścicielem systemu i danych w nich zawartych jest zawsze biznes, nie IT.
DrOzda
Posty: 55
Rejestracja: czw wrz 16, 2010 12:12 pm
Been thanked: 7 times

Re: Redan

Post autor: DrOzda »

Podobno tu jest hund begraben:
https://help.sap.com/viewer/p/CARAB
plus jego integracja z POS DM ......
dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

DrOzda pisze: pt cze 02, 2017 8:56 am Podobno tu jest hund begraben:
https://help.sap.com/viewer/p/CARAB
plus jego integracja z POS DM ......
Ale to jest znowu tylko system, kawałek, może duży, funkcjonalności SAP i przypuszczam, że zapewne z alokacją były największe problemy - czyli gacie w rozmiarze XXXL wysyłane do sklepu dla chudzielców :wink: Alokacja to jest core biznesu w ciuchowych sieciach. Informację o problemach z alokacją można wyczytać w artykułach w sieci - przykładowo:
Puls Biznesu pisze: https://www.pb.pl/grupa-redan-namnozyla-straty-862843
Nieprawidłowości w zatowarowaniu sklepów polegały na niedostatecznych ilościach towarów wysyłanych do sklepów oraz na wysyłkach towarów do niewłaściwych sklepów (ze względu na nieprawidłowości zarówno w zebraniu danych o stanach zapasów jak i w błędach w generowaniu wysyłek, a także ich realizacji).
Ewidentnie problem z alokacją.

Jednak nadal uważam, że to nie system jest winny stracie spółki, a sposób jego użycia przez pracowników tejże spółki.
dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

Jeszcze jedna refleksja mnie naszła - spójrzcie na jakość polskiego dziennikarstwa internetowego i tytuły:
SAP nie chce być bity za Redan
Grupa Redan namnożyła straty. Zawinił system SAP
SAP tłumaczy się z problemów z wdrożeniem systemu informatycznego w Redanie


Dla mnie to jest poziom serwisów plotkarskich, a nie poważnych publikacji.
wojtas7
Posty: 1071
Rejestracja: pt mar 14, 2008 12:51 pm
Has thanked: 72 times
Been thanked: 318 times

Re: Redan

Post autor: wojtas7 »

Ciekawe podejście też, że w ogóle nie wspominasz o firmie wdrożeniowej, jako ewentualnym sprawcy. Klient niekoniecznie musi "się znać" - chociaż moim zdaniem powinien wcześniej się przygotować - no ale jestem sobie w stanie wyobrazić sytuację, gdzie 100% winy ponosi firma wdrożeniowa - naobiecywać nie-wiadomo-co, przygotować lichy development (studenci bez nadzoru), specyfikacje pisane na kolanie, no i efekt może właśnie taki być.

Tutaj obstawiam że interfejsy zawiodły. Wszyscy skupiają się na systemie SAP, ale mowa jest o systemie magazynowym, który nie wysyłał na czas. Więc nawet idealnie wdrożony ERP, ale z kulejącymi interfejsami, będzie do niczego jako całość, nieprawdaż?
dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

Wojtek, masz 100% racji pisząc o firmie wdrożeniowej i jej przynajmniej częściowej odpowiedzialności. Nie pisałem o firmie wdrożeniowej wprost, gdyż uważam, że wdrożenie jest wspólnym przedsięwzięciem klienta i wdrożeniowców. Jestem ze starej szkoły, która uczyła, że klient wdraża sobie system zintegrowany. Możesz się z takim podejściem zgadzać lub nie, ale moim zdaniem nie ma możliwości, aby jedna firma wdrożyła innej system. Poza tym nie znam szczegółów współpracy podczas wdrożenia, a nawet gdybym znał nie mógłbym o nich pisać wprost.

Zgadzam się również z Tobą, że najpewniej jedną z przyczyn problemów były interfejsy, ale to tylko moje domniemanie. W Retail interfejsy z POS są kluczowe.
DrOzda
Posty: 55
Rejestracja: czw wrz 16, 2010 12:12 pm
Been thanked: 7 times

Re: Redan

Post autor: DrOzda »

Podobno winne są zawsze obie strony .... żona i teściowa ......
Zapewne obie strony mają coś za uszami ale zwróciłbym uwagę na jeszcze jeden problem.
SAP ostatnio wypuszcza na rynek mnóstwo nowego oprogramowania , często jakości takiej że powinien oznaczać je jako prealfa. Oprócz błędów jest też problem z dokumentacją czy w końcu jego znajomością wśród konsultantów. W zasadzie co projekt łapię się na tym że wdrażam czy uruchamiam jakąś funkcjonalność jako jedna z pierwszych osób na świecie a jej dokumentacja ogranicza się do jakiegoś kilkustronicowego pdf-a czy pojedynczej strony na help.sap.com - firma SAP nie nadąża z opisaniem tego co sprzedaje klientom . I teraz jeśli ktoś już na etapie koncepcji błędnie zaprojektuje jego wykorzystanie w systemie to mamy wówczas festiwal Z-łat żeby nagiąć standard do tego co obiecaliśmy czy czego oczekuje klient. W takim wypadku kierownictwo projektu powinno powiedzieć - STOP wracamy piętro niżej i dostosowujemy założenia projektu do użytych narzędzi - tyle że wtedy zaczyna się dyskusja "a bo obiecaliście mi to i to" no i przy niskiej asertywności brniemy w bagno po szyję albo i głębiej ....
dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

Masz dużo racji. Pytanie kto obiecuje klientowi gruszki na wierzbie i jak klient wybiera system, który chce wdrożyć. Nie sądzę, aby to firma wdrożeniowa generowała fajerwerki obietnic...
marcus
Posty: 257
Rejestracja: ndz lis 23, 2014 12:48 am
Has thanked: 206 times
Been thanked: 116 times

Re: Redan

Post autor: marcus »

dominik.tylczynski pisze: pt cze 02, 2017 9:27 am Jeszcze jedna refleksja mnie naszła - spójrzcie na jakość polskiego dziennikarstwa internetowego i tytuły:
SAP nie chce być bity za Redan
Grupa Redan namnożyła straty. Zawinił system SAP
SAP tłumaczy się z problemów z wdrożeniem systemu informatycznego w Redanie


Dla mnie to jest poziom serwisów plotkarskich, a nie poważnych publikacji.
Szkoda, że nie ma artykułu na temat milionowych zysków, które dzięki SAP, osiągają firmy w Polsce i na świecie. Jedna porażka i to wina SAP. Jak w firmie pracownik zapomni wyksięgować materiału (i nie osiągnie zapasu bezpieczeństwa) i z tego powodu nie utworzy się zamówienie to firma może stracić klienta. Efekt: klient czekał, firma nie wywiązała się z terminu. Klient zrezygnował. To też będzie wina SAP? Nic tylko napisać artykuł "SAP spowodował utratę klienta" :)
dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

No cóż, tyle w kwestii jakości dziennikarstwa sieciowego. Szkoda, bo akurat tutaj można by napisać wyważony artykuł o właściwym podejściu do wdrożenia i jakie skutki mogą mieć błędy podczas niego popełniane. Jestem jak najdalszy od przesądzania odpowiedzialności, bo jak pisałem wcześniej uważam, że implementacja to wspólne przedsięwzięcie klienta i wdrożeniowców.
dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

DrOzda pisze: pt cze 02, 2017 10:03 am Podobno winne są zawsze obie strony .... żona i teściowa ......
Zapewne obie strony mają coś za uszami ale zwróciłbym uwagę na jeszcze jeden problem.
SAP ostatnio wypuszcza na rynek mnóstwo nowego oprogramowania , często jakości takiej że powinien oznaczać je jako prealfa. Oprócz błędów jest też problem z dokumentacją czy w końcu jego znajomością wśród konsultantów. W zasadzie co projekt łapię się na tym że wdrażam czy uruchamiam jakąś funkcjonalność jako jedna z pierwszych osób na świecie a jej dokumentacja ogranicza się do jakiegoś kilkustronicowego pdf-a czy pojedynczej strony na help.sap.com - firma SAP nie nadąża z opisaniem tego co sprzedaje klientom . I teraz jeśli ktoś już na etapie koncepcji błędnie zaprojektuje jego wykorzystanie w systemie to mamy wówczas festiwal Z-łat żeby nagiąć standard do tego co obiecaliśmy czy czego oczekuje klient. W takim wypadku kierownictwo projektu powinno powiedzieć - STOP wracamy piętro niżej i dostosowujemy założenia projektu do użytych narzędzi - tyle że wtedy zaczyna się dyskusja "a bo obiecaliście mi to i to" no i przy niskiej asertywności brniemy w bagno po szyję albo i głębiej ....
Tak powinno być, tylko że... prawie nigdy tak nie jest :(
dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

dominik.tylczynski
Posty: 8367
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
Has thanked: 1939 times
Been thanked: 1479 times

Re: Redan

Post autor: dominik.tylczynski »

http://www.redan.com.pl/wp-content/uplo ... orekta.pdf
I tyle byłoby w temacie - tak jak pisałem wcześniej, nie system, a sposób jego użycia.