Witam,
Mam taki problem, że aplikacja RFGen (czyli w sumie SAP) podczas pickingu wysyłek pozwala zaczytywać dowolne wartości dla numerów seryjnych, w związku z czym po zebraniu i spakowaniu towaru często jest problem ze zrobieniem PGI.
Pytanie czy jest jakaś opcja na sprawdzenie poprawności wczytanych numerów seryjnych do wydania przed zrobieniem PGI (PGI i cofnięcie w VL09 nie wchodzi w grę - kwestia fakturowania, przesyłania informacji do kontrahentów..)
Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi.
PGI vs Numery Seryjne
-
- Posty: 406
- Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 229 times
Re: PGI vs Numery Seryjne
Czy te nieprawidłowe numery seryjne z RFGEN przypisują się do pozycji dostawy? Jaki komunikat błędu dostajesz podczas PGI, jeśli przypisany z RFGEN numer seryjny nie jest prawidłowy?
Re: PGI vs Numery Seryjne
Nieprawidłowe nr seryjne przypisują się do deliverek wychodzących, z pozycji pickingu, przez pracownika magazynowego (numery seryjne w przeciwieństwie do batchy, nie są nadawane "z góry"). Rodzaje błędów są generalnie dwa: brak numeru seryjnego w bazie (to inny problem) lub/i zaczytanie niewłaściwego kodu (kod nr seryjnego zlokalizowany blisko kodu EAN) przez pracownika magazynowego . Przy potwierdzaniu pozycji (czy nawet całego TO) system tego nie weryfikuje - dopiero przy robieniu PGI.
Gdy mamy taką sytuację, podczas próby zrobienia PGI pojawia się komunikat o nieprawidłowym NR seryjnym do danego materiału i proces PGI jest zatrzymany.
Ewentualnie, może jest możliwość takiej konfiguracji żeby SAP sprawdzał poprawność Nr seryjnych podczas potwierdzania pozycji TO lub całego TO.
P.S. Pracujemy na SAPie Klienta (logistyka kontraktowa) i nie bardzo mamy wsparcie z jego strony w temacie)
Gdy mamy taką sytuację, podczas próby zrobienia PGI pojawia się komunikat o nieprawidłowym NR seryjnym do danego materiału i proces PGI jest zatrzymany.
Ewentualnie, może jest możliwość takiej konfiguracji żeby SAP sprawdzał poprawność Nr seryjnych podczas potwierdzania pozycji TO lub całego TO.
P.S. Pracujemy na SAPie Klienta (logistyka kontraktowa) i nie bardzo mamy wsparcie z jego strony w temacie)
-
- Posty: 406
- Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 229 times
Re: PGI vs Numery Seryjne
Zarządzanie numerami seryjnymi w SAP można konfigurować w szerokim zakresie m.in. ustawić system, żeby nie pozwalał na przypisanie w dostawie numeru seryjnego, który nie istnieje w systemie.
Kontrola może się odbywać jeszcze przed PGI, czyli w momencie gdy przypisujemy w VL02n numer seryjny do pozycji dostawy. System sprawdza statusy numerów seryjnych i zależnie od ustawień generuje odpowiedni komunikat warning lub error.
Zmiany w tych ustawieniach trzeba uzgodnić i dobrze przetestować z biznesem.
Standardową transakcją RF do przypisywania numerów seryjnych do dostawy jest LM80, generuje te same komunikaty które użytkownik otrzyma przypisując ręcznie numer seryjny do dostawy w vl02n.
W transakcjach RF można też oprogramować własną niestandardową logikę sprawdzania poprawności numeru seryjnego.
Nie znam rozwiązania RFGEN pod kątem integracji z SAP. Bez dostępu do systemu i tego rozwiązania ciężko coś więcej doradzić.
Podsumowując - bez wsparcia ze strony Twojego klienta sami nic nie zrobicie. W tym przypadku trzeba przejrzeć konfigurację systemu SAP odnośnie Nr seryjnych i konkretną aplikację RFGEN, która przejmuje te numery i zapisuje do dostawy. Na tej podstawie trzeba ustalić dlaczego transakcja nie sprawdza poprawności przypisywanego do dostawy numeru seryjnego i co ewentualnie można zmienić.
Kontrola może się odbywać jeszcze przed PGI, czyli w momencie gdy przypisujemy w VL02n numer seryjny do pozycji dostawy. System sprawdza statusy numerów seryjnych i zależnie od ustawień generuje odpowiedni komunikat warning lub error.
Zmiany w tych ustawieniach trzeba uzgodnić i dobrze przetestować z biznesem.
Standardową transakcją RF do przypisywania numerów seryjnych do dostawy jest LM80, generuje te same komunikaty które użytkownik otrzyma przypisując ręcznie numer seryjny do dostawy w vl02n.
W transakcjach RF można też oprogramować własną niestandardową logikę sprawdzania poprawności numeru seryjnego.
Nie znam rozwiązania RFGEN pod kątem integracji z SAP. Bez dostępu do systemu i tego rozwiązania ciężko coś więcej doradzić.
Podsumowując - bez wsparcia ze strony Twojego klienta sami nic nie zrobicie. W tym przypadku trzeba przejrzeć konfigurację systemu SAP odnośnie Nr seryjnych i konkretną aplikację RFGEN, która przejmuje te numery i zapisuje do dostawy. Na tej podstawie trzeba ustalić dlaczego transakcja nie sprawdza poprawności przypisywanego do dostawy numeru seryjnego i co ewentualnie można zmienić.
Re: PGI vs Numery Seryjne
Ok, dziękuję za wyczerpująca odpowiedz.
NIestety nie mam autoryzacji do LM80 - dobrze rozumiem, że w tej transakcji byłoby można sprawdzić poprawność przypisania nr seryjnych przed PGI?
NIestety nie mam autoryzacji do LM80 - dobrze rozumiem, że w tej transakcji byłoby można sprawdzić poprawność przypisania nr seryjnych przed PGI?
-
- Posty: 406
- Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 229 times
Re: PGI vs Numery Seryjne
niekoniecznie, wszystko zależy jak skonfigurowany jest system w tym zakresie i czy taka kontrola jest wykonywana w standardzie zgodnie z tymi ustawieniami.
Zobacz, czy jak przypiszesz bezpośrednio w vl02n ręcznie błędny Nr seryjny, to czy system rzuci jakiś komunikat.
Jeśli nie, to taki sam efekt będzie w LM80.
Zobacz, czy jak przypiszesz bezpośrednio w vl02n ręcznie błędny Nr seryjny, to czy system rzuci jakiś komunikat.
Jeśli nie, to taki sam efekt będzie w LM80.
-
- Posty: 406
- Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 229 times
Re: PGI vs Numery Seryjne
ustawienia odnośnie tego jak ma przebiegać kontrola numeru seryjnego definiuje się w konfiguracji profilu numeru seryjnego IMG: Sprzedaż i dystrybucja -> funkcje podstawowe -> Numery seryjne -> Określanie profili numerów seryjnych (OIS2).
Odpowiedni profil przypisuje się następnie w danych podst. materiału.
Odpowiedni profil przypisuje się następnie w danych podst. materiału.
Re: PGI vs Numery Seryjne
NIe rzuci komunikatem, dopiero przy PGI.mgabryel pisze: ↑wt paź 20, 2020 1:06 pm niekoniecznie, wszystko zależy jak skonfigurowany jest system w tym zakresie i czy taka kontrola jest wykonywana w standardzie zgodnie z tymi ustawieniami.
Zobacz, czy jak przypiszesz bezpośrednio w vl02n ręcznie błędny Nr seryjny, to czy system rzuci jakiś komunikat.
Jeśli nie, to taki sam efekt będzie w LM80.
Czy tą konfigurację może ustawić użytkownik z odpowiednimi uprawnieniami, czy SAP Masterzy tylko?mgabryel pisze: ↑wt paź 20, 2020 1:26 pm ustawienia odnośnie tego jak ma przebiegać kontrola numeru seryjnego definiuje się w konfiguracji profilu numeru seryjnego IMG: Sprzedaż i dystrybucja -> funkcje podstawowe -> Numery seryjne -> Określanie profili numerów seryjnych (OIS2).
Odpowiedni profil przypisuje się następnie w danych podst. materiału.
-
- Posty: 406
- Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 229 times
Re: PGI vs Numery Seryjne
To jest konfiguracja systemu, trzeba mieć uprawnienia do SPRO i wiedzieć co się robi, czyli to zadanie do konsultanta SAP, niekoniecznie Mastera
Re: PGI vs Numery Seryjne
Ok. Bardzo dziękuję - będę działał w tym kierunku.
A czy może znasz sposób, jak jeszcze można byłoby sprawdzać poprawność przypisanych numerów seryjnych do deliverki (poza robieniem PGI)?
-
- Posty: 406
- Rejestracja: pn kwie 13, 2015 10:17 pm
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 229 times
Re: PGI vs Numery Seryjne
jako kiepskie obejście problemu można zrobić raport, który wylistuje zbiorczo przypisane do dostawy numery seryjne i sprawdzać ich poprawność przed księgowaniem dostawy. Docelowo proponuję jednak uszczelnić system jak opisane powyżej, żeby nie pozwalał na rejestrowanie błędnych wpisów.
-
- Posty: 8356
- Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
- Has thanked: 1924 times
- Been thanked: 1477 times
- Kontakt:
Re: PGI vs Numery Seryjne
Te wszystkie pomysły są bardzo fajne i na pewno można je wdrożyć. Osobiście uważam, że w takim procesie konieczna jest walidacja każdego numeru seryjnego podczas jego wpisywania do dostawy, a nie dopiero na koniec, hurtem podczas księgowania wydania.
Natomiast w tej sytuacji kluczowe są dwie informacje:
RFGEN - proces magazynowy jest obsługiwany na skanerach przy pomocy RFGEN. Nie znam dokładnie tego rozwiązania, nieco o nim czytałem i wygląda to jak taka skanerowa nakładka na standardowe transakcje. Zatem w RFGEN będzie można zrobić to co oferują standardowe transakcje. Jeśli one nie robią walidacji numerów seryjnych to RFGEN na skanerze też tego nie zrobi.
Praca na systemie klienta (logistyka kontraktowa) i brak wsparcia - tutaj pewnie będzie spory temat organizacyjny, jak wymóc na właścicielu systemu usprawnienie procesu. Jeśli klient nie daje wsparcie to raczej trudno będzie go przekonać do zainwestowania w modyfikacje systemu.
Jest jeszcze jedno pytania ogólniejszej natury. Jaka jest przyczyna problemów ze skanowaniem numerów seryjnych? Magazynier ma w ręce element z numerem seryjnym, który fizycznie rzecz biorąc może wysłać do klienta. Jednak okazuje się, że tego numeru nie ma w bazie. No to skąd się on wziął w magazynie? Gdzie wcześniej w procesie został popełniony błąd, że nr seryjny nie został zarejestrowany w systemie?
Problem błędnego skanowania kodu EAN zamiast numeru seryjnego pewnie dałoby się rozwiązać prostą walidacją, zakładając że kod EAN ma inną długość niż numer seryjny. Pewnie dobrze byłoby też zmienić wydruk etykiety, aby odsunąć te kody od siebie i ułatwić skanowanie.
Natomiast w tej sytuacji kluczowe są dwie informacje:
RFGEN - proces magazynowy jest obsługiwany na skanerach przy pomocy RFGEN. Nie znam dokładnie tego rozwiązania, nieco o nim czytałem i wygląda to jak taka skanerowa nakładka na standardowe transakcje. Zatem w RFGEN będzie można zrobić to co oferują standardowe transakcje. Jeśli one nie robią walidacji numerów seryjnych to RFGEN na skanerze też tego nie zrobi.
Praca na systemie klienta (logistyka kontraktowa) i brak wsparcia - tutaj pewnie będzie spory temat organizacyjny, jak wymóc na właścicielu systemu usprawnienie procesu. Jeśli klient nie daje wsparcie to raczej trudno będzie go przekonać do zainwestowania w modyfikacje systemu.
Jest jeszcze jedno pytania ogólniejszej natury. Jaka jest przyczyna problemów ze skanowaniem numerów seryjnych? Magazynier ma w ręce element z numerem seryjnym, który fizycznie rzecz biorąc może wysłać do klienta. Jednak okazuje się, że tego numeru nie ma w bazie. No to skąd się on wziął w magazynie? Gdzie wcześniej w procesie został popełniony błąd, że nr seryjny nie został zarejestrowany w systemie?
Problem błędnego skanowania kodu EAN zamiast numeru seryjnego pewnie dałoby się rozwiązać prostą walidacją, zakładając że kod EAN ma inną długość niż numer seryjny. Pewnie dobrze byłoby też zmienić wydruk etykiety, aby odsunąć te kody od siebie i ułatwić skanowanie.
Re: PGI vs Numery Seryjne
nad tym klient działa od rokudominik.tylczynski pisze: ↑wt paź 20, 2020 4:02 pm Te wszystkie pomysły są bardzo fajne i na pewno można je wdrożyć. Osobiście uważam, że w takim procesie konieczna jest walidacja każdego numeru seryjnego podczas jego wpisywania do dostawy, a nie dopiero na koniec, hurtem podczas księgowania wydania.
dokładnie tak jestdominik.tylczynski pisze: ↑wt paź 20, 2020 4:02 pm
Natomiast w tej sytuacji kluczowe są dwie informacje:
RFGEN - proces magazynowy jest obsługiwany na skanerach przy pomocy RFGEN. Nie znam dokładnie tego rozwiązania, nieco o nim czytałem i wygląda to jak taka skanerowa nakładka na standardowe transakcje. Zatem w RFGEN będzie można zrobić to co oferują standardowe transakcje. Jeśli one nie robią walidacji numerów seryjnych to RFGEN na skanerze też tego nie zrobi.
Przyczyny są generalnie dwie:dominik.tylczynski pisze: ↑wt paź 20, 2020 4:02 pm
Jest jeszcze jedno pytania ogólniejszej natury. Jaka jest przyczyna problemów ze skanowaniem numerów seryjnych? Magazynier ma w ręce element z numerem seryjnym, który fizycznie rzecz biorąc może wysłać do klienta. Jednak okazuje się, że tego numeru nie ma w bazie. No to skąd się on wziął w magazynie? Gdzie wcześniej w procesie został popełniony błąd, że nr seryjny nie został zarejestrowany w systemie?
1) brak nr seryjnego w bazie - bardzo rzadka, wynikająca z wcześniejszych błędów (np na palecie jest kilka urzdzeń, pracownik magazynowy pobiera jedno, ale przez pomyłkę odczytuje nr seryjny innego..)
2) wprowadzenie nr do deliverki, który nr seryjnym nie jest - i to jest największy problem
Wydruk etykiety po stronie klienta - tak schodzi z produkcji, więc raczej trudniejsze od zmian w SAPdominik.tylczynski pisze: ↑wt paź 20, 2020 4:02 pm
Problem błędnego skanowania kodu EAN zamiast numeru seryjnego pewnie dałoby się rozwiązać prostą walidacją, zakładając że kod EAN ma inną długość niż numer seryjny. Pewnie dobrze byłoby też zmienić wydruk etykiety, aby odsunąć te kody od siebie i ułatwić skanowanie.
Ale pomysł z długością kodu jest dobry, może nawet na samym RFGen da się ustawić, bez ingerencji s SAPa - sprawdzę, dzięki.
-
- Posty: 8356
- Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
- Has thanked: 1924 times
- Been thanked: 1477 times
- Kontakt:
Re: PGI vs Numery Seryjne
Przypuszczam, że taką walidację da się w RFGEN zrobić bez żadnego problemu. Jednym z elementów rozwiązania RFGEN jest Mobile Development Studio. W części "Built-in Functionalities" jest wzmianka o "Input Validations".