Dzień dobry,
jakie są Wasze doświadczenia w zarządzaniu zmianą w SAP?
Tzn. szukam odpowiedzi na pytanie, czy każde zlecenie transportowe jest traktowane jako zmiana w rozumieniu procesu Change management ?
Nie mam doświadczenia z dedykowanymi rozwiązaniami SAP dla tego procesu (Charm, Solution Manager), a w mojej firmie zmiany dokumentujemy w całkowicie zewnętrznym, niepowiązanym z SAP systemie typu helpdesk.
Przy audycie systemu SAP pod kątem finansów mam taki punkt:
Opis kontroli: Zmiany systemu są odpowiednio przetestowane i zatwierdzone przed ich wdrożeniem na środowisko produkcyjne.
Niezbędna dokumentacja: Lista transportów wgranych na system produkcyjny.
Co nasuwa odpowiedź twierdzącą na zadane powyżej główne pytanie tego wątku. Jednak są transporty, które patrząc logicznie zmianami nie są, np. z jakiś względów dana tabela jest możliwa do edycji tylko na systemie DEV i wymaga przeniesienia zlecenia na sytem PRD - ale zakres zmian, które są w niej dokonywane (z poziomu SPRO) nie są zmianami w rozumieniu IT.
Transport = zmiana (Change management w SAP)
-
- Posty: 2
- Rejestracja: pt lut 07, 2020 10:13 am
-
- Posty: 8465
- Rejestracja: wt kwie 03, 2007 4:05 pm
- Has thanked: 1991 times
- Been thanked: 1501 times
Re: Transport = zmiana (Change management w SAP)
Moim zdaniem najbezpieczniej będzie jeśli potraktujesz każdy transport jako zmianę.
W SAP Solution Manager (SolMan) są work packages, które zawierają work items, a w work items są transporty. Cały work package jest następnie przenoszony do systemu QAS i PRD. Natomiast wszelkie zmiany dokumentacji są podpinane pod work items. Skoro jednak, jak piszesz, nie korzystasz z SolMan'a i dokumentację robisz w zewnętrznym systemie, to sugeruję co napisałem wyżej. Zauważ, że każdy transport, który jest przenoszony do QAS i PRD wprowadza potencjalnie w docelowych systemach jakąś modyfikację, czyli jest zmianą.
Pozytywnym skutkiem ubocznym takiego podejścia może być ograniczenie ilości transportów. Skoro każdy trzeba dokumentować jako zmianę, to zapewne z większą odpowiedzialnością będzie się te transporty tworzyć.
W SAP Solution Manager (SolMan) są work packages, które zawierają work items, a w work items są transporty. Cały work package jest następnie przenoszony do systemu QAS i PRD. Natomiast wszelkie zmiany dokumentacji są podpinane pod work items. Skoro jednak, jak piszesz, nie korzystasz z SolMan'a i dokumentację robisz w zewnętrznym systemie, to sugeruję co napisałem wyżej. Zauważ, że każdy transport, który jest przenoszony do QAS i PRD wprowadza potencjalnie w docelowych systemach jakąś modyfikację, czyli jest zmianą.
Pozytywnym skutkiem ubocznym takiego podejścia może być ograniczenie ilości transportów. Skoro każdy trzeba dokumentować jako zmianę, to zapewne z większą odpowiedzialnością będzie się te transporty tworzyć.
Re: Transport = zmiana (Change management w SAP)
Tak. W mojej firmie także traktujemy każdy zatwierdzony transport jako zmianę. Jestem autorem rozwiązania integracji SAP z BMC Remedy. Rozwiązanie w dużym skrócie składa się z dwóch elementów:
1. Kokpit do zarządzania transportami. Transporty ze wszystkich systemów developerskich jakie mamy, są wyświetlane z poziomu SAP HR (chodziło o dostęp z portalu kadrowego), dającej możliwość akceptacji managerowi, a także potwierdzeniu zaimportowania transportu. Tu można by oczywiście to zautomatyzować (wciąganie transportów), ale jednak wymaganie było, aby admini BASIS sami checkowali zaimportwane transporty ręcznie i świadomie. Zlecenie zmiany w ujęciu changeReq powstaje w momencie akceptacji transportu przez managera. Rozwiązanie w pełni ABAPowe, w połączeniu z WebService.
2. Rozwiązanie BMC Remedy ze skonfigurowanym modułem chageReq.
Podsumowując:
- kokpit zarządczy pozwalający na zarządzanie zgodami na transporty;
- centralne podejście (jedna aplikacja - dane ze wszystkich systemów np. HR, PI, GW, R3);
- możliwość tworzenia notatek dot. danego transportu;
- integracja z system BMC Remedy w zakresie tworzenia i modyfikacji automatycznie utworzonego zlecenia zmiany;
- notyfikacja mailowa.
Technologie: ABAP (100%), Web Service (10%)
1. Kokpit do zarządzania transportami. Transporty ze wszystkich systemów developerskich jakie mamy, są wyświetlane z poziomu SAP HR (chodziło o dostęp z portalu kadrowego), dającej możliwość akceptacji managerowi, a także potwierdzeniu zaimportowania transportu. Tu można by oczywiście to zautomatyzować (wciąganie transportów), ale jednak wymaganie było, aby admini BASIS sami checkowali zaimportwane transporty ręcznie i świadomie. Zlecenie zmiany w ujęciu changeReq powstaje w momencie akceptacji transportu przez managera. Rozwiązanie w pełni ABAPowe, w połączeniu z WebService.
2. Rozwiązanie BMC Remedy ze skonfigurowanym modułem chageReq.
Podsumowując:
- kokpit zarządczy pozwalający na zarządzanie zgodami na transporty;
- centralne podejście (jedna aplikacja - dane ze wszystkich systemów np. HR, PI, GW, R3);
- możliwość tworzenia notatek dot. danego transportu;
- integracja z system BMC Remedy w zakresie tworzenia i modyfikacji automatycznie utworzonego zlecenia zmiany;
- notyfikacja mailowa.
Technologie: ABAP (100%), Web Service (10%)
SAP ABAP Certified Developer